Followers

Wednesday, July 3, 2013

KISAS Bukan Syurga. Penghuninya Bukan Malaikat.

Bismillah.
Allahu| Allahumma solli a'la muhammad.
Saat hilang arah. Kembalilah pada Allah! Yeah. Aku lepasan bumi tarbiah. Jika ditanya apakah perkara yang paling meberi kesan dalam hidup aku dalam tempoh LIMA tahun ini. Pastinya. Aku akan menjawab tanpa ragu.
" Peluang yang telah Allah izinkan aku menjadi penghuni Bumi TARBIYAH Kolej Islam Sultan Alam Shah itu sebenarnya tidak pernah menjadi kebetulan. Di situ aku belajar mengenal Tuhan Allah 'Azza Wajalla. Peluang itu yang menjadikan aku seperti aku. "

Alhamdulillah Thummal hamdulillah. :)

Di Bumi ini. Aku mengenali hakikat hidup sebagai abdi kepada Allahurabbi



Bismillah.
Aku tuju entry ini buat mana-mana sahabat, kakak-abang setuhan denganku yang kita pernah berlangitkan bumi tarbiah yang sama. 

Jika sebelum ini di entry BUDAK KISAS .Aku dengan hamasahnya [bersemangat] mengingatkan diri aku juga semua hakikat perumpamaan lepasan bumi tarbiah ini yang ada EMPAT kesemuanya.
  1.  Subur di dalam[KISAS]. Subur di luar[KISAS] 
  2. Subur di dalam. Layu di luar.
  3. Layu di dalam. Subur di luar
  4. Layu di dalam. Layu di luar.
Aku yakin dan percaya. Semua kita pernah diajarkan takrif TARBIYAH yang sebenarnya. Tarbiyah yang pernah kita terima itu bukanlah segala-galanya. Namun. Wallahi. Tarbiyah yang aku terima dan aku cuba aplikasi selama kurang lebih DUA tahun itu [kerna aku bukan stayers. Ehheh] banyak mengubah cara aku berfikir. Kesedaran hidup bertuhan yang berjaya aku ukir dalam kenaifan aku. Dan inilah yang membentuk siapa aku.
Masyarakat mungkin akan beranggapan dan melontarkan persepsi kepada lepasan Kolej Islam betapa mereka ini insan-insan terbilang yang selalu cemerlang dalam semua bidang. Ya! Aku akui. Untuk menjadi sebahagian daripada warga Kolej Islam Sultan Alam Shah bukanlah semudah mendaftar anak kecil di prasekolah ye. Namun. Sila yakin percaya. Itu adalah merupakan aturan terbaik yang Allah aturkan. 
Dah namanya persepsi masyarakat terhadap warga Kolej Islam sesudah keluarnya kita dari bumi itu.
Pernahkah kita sedar. Kenapa persepsi mereka terhadap kita sebegitu? Satu jawapan yang paling tepat aku kira. Kerna kita membawa IDENTITI Islam.
Tidakkah kita gentar. Bila mana di dunia lagi. Kita dibayangi dengan mata-mata masyarakat yang sentiasa memerhati. Belum dikira pemerhatian Allah 'Azza Wajalla kita. :'(
 Kita sebagai penerima tarbiah.
"Takkanlah gaya hidup kita waima di laman muka buku atau di laman pengicau sama sahaja dengan mereka yang tidak pernah tahu menahu perihal TARBIAH.
Takkanlah kita yang pernah tahu sejarah perjuangan Imam Hassan al-Banna, amalannya sama seperti muslim yang biasa-biasa. Ke mana ma'thurat kita?! Ke mana amalan sunnah kita kita yang biasa kita lakukan bersama di Bumi Waqafan dulu? Takkanlah!! "


Masakan tempat beramaian ber'alMathurat' dilupa?

Sampai bila, Gaya hidup kita sama sahaja seperti kita tak tahu apa-apa.
Bukankah TARBIAH itu membawa erti: Satu bentuk nizom [peraturan] dalam kehidupan yang akan memberi kebahagiaan dunia dan akhirat.

Maksudnya?!!

Maksudnya secara mudah.
Kalau mereka yang tidak tahu menahu. Tak pernah dilanggar oleh makcik HIDAYAH. Mereka hidupnya sekadar mencari bahagia dunia. Tapi bila mana kita menerima TARBIAH. Kita sebenarnya bukan sahaja mencari bahagia dunia. Namun perancangan kita jauh daripada sekadar dunia. Kita mencari bahagia yang selama-lamanya! Kita mencari REDHA ALLAH sebenarnya.

Serius. Berdebar-debar aku sebenarnya menyampaikan buah fikir yang ini.

Bila mana kita kata ditarbiah. Maka sudah pasti jelas hidup kita bersandarkan mencari redha Allah. Kerna dalam satu hadis qudsi. Rasulullah SAW pernah bersabda: Redha Allah itu mengatasi darjat [melebihi] syurga.
Jadi. Kita faham batas ikhtilat dalam pergaulan kita yang sepatutnya bagaimana. Perlukah seorang rijal Islam lepasan tarbiah bermesra dengan seorang nisa' srikandi islam waima di alam maya cuma. Apakah ini yang akan menjadikan kita mukmin yang qawiy? 
**Nanges**

Islam tidak perlukan daie yang cuma pandai bermadah bicara. Tetapi pelaksanaanya ZERO. Ikhtilat macam sampah. Bila ada masalah baru cari Allah. Islam tak perlukan dai yang sibuk berkicau di laman pengicau. Tapi al-Quran kalamullah tak dibaca tak pernah dirisau.

Oh. Dai itu apabila berkata untuk menyeru. Dia teruji dengan perkataannya.Ya, aku sedar itu. Bila mana aku menulis soal redha untuk SPM tidak lama dahulu. Aku telah Allah uji dengan setiap bait perkataanku. Oh. Aku tidak tahu. Aku juga hamba Allah yang punya infiniti cacamarba.

Mengorak langkah. Bangun setelah rebah.

Bila mana kita beridentitikan ISLAM.
Bermakna kita selangkah ke syurga Allah. Maka. Ayuh. Kita betulkan yang biasa. Kita biasakan yang betul. Kalau sebelum ini. Kita rasakan saling berkicauan antara muslimin dan muslimat tanpa tujuan yang jelas itu biasa. Mari kita ubah. Itu bukan jalan ke syurga. Kita tukar. Mari kita kicaukan perkara-perkara santai. Tapi membawa kita semakin kenal Allah 'Azza Wajalla. 
Kerna apa aku ini?
Hadaf aku cuma satu. 


Benar! Memang benar. KISAS bukan sorga. Penghuninya takkan pernah jadi malaikat.


Ingatlah wahai sahabat.
Kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita pelajari. Andai kita katakan tarbiah yang pernah kita terima itu palsu. Maka tunjukkan. Apakah sebenarnya. TARBIAH ISLAMIYAH yang jitu yang boleh aku tahu?!

Maka.
Percayalah. Firman Allah dalam Surah Maryam ayat 76.
Allah akan tambah petunjuk kepada mereka yang telah mendapat petunjuk. Dan amalan-amalan soleh yang kekal [istiqamah] itu lebih baik di sisi Allah dan lebih kesudahannya.

Jadi ayuh.

Dan akhirnya.
Sudah pasti kita mengharapkan perpisahan al-Banna ini bertemunya di syurga bukan?
Bumi itu bumi bertuah.

Sesuburnya ibarat lembah

Jadi bekalan sebelum berpindah


:)


Cerita kita berbeza. Tapi kita mencari REDHA ALLAH yang sama


Ya Allah. Izinkanlah generasi seterusnya mewariskan No 1 Malaysia demi agamamu :')

1 comment:

  1. well said sis. teruskan menulis. ada hati2 telah dijentik Allah melalui penulisan anda. ayuh kencangkan dakwah !

    ReplyDelete