Followers

Thursday, February 3, 2011

~..Mata?! kurniaan pencipta kepada sang hamba..~

Salam alaik..

:D
Entry kali nh psal diri ana n ada kaitan dgn hukum-hakam dalam agama kita..so, klau xmau baca un..tappa ar,,ana xrugi tapi kalau nak baca, semoga antum dapat rahmah Allah, Insya-Allah.. ana nak mulakan 'taip'an kali nih dgn maksud surah an nur ayt 30 dan 31

Ayat 30
“Katakanlah kepada lelaki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”


Ayat 31
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka...”


Ok2..jelas dah dgn terjemahan dua ayat yang akan  jadi kiblat utama apa benda yang ana nak terang nih.. :)


Bila ada si fulan tanya ana 'kenapa ana bila cakap dengan muslimin macam malu ja" lebih kurang mcm ni lah maksud si fulan tuh..Awesome!! ana srius nak gelak gulin2..haha..ana bukan pemalu doe..tapi, ana sedang mentarbiah diri ke arah yang terbaek..sbb..ana mmg belum cukup baik lagi, jadik, berbekalkan sedikit tarbiah yg ana dpt drpd senior2 dulu yg byk ingatkan ana tentang kalamullah, ana sedang berusaha untuk menjadi lebih baek..ana bersandarkan kepada ayat 31 tu lah..tapi perubahan memerlukan pengorbanan..Bukan ana malu pada hakikatnya..tapi nak menyuburkan biah solehah doe.. insya-Allah ana akan sentiasa update niat dlm hati nh atas segala tingkah laku, perbuatan ana kerana Allah..tpi, ana perlukan sokongan sahabiah2 gak sebagai penyokong kuat ana..jadik, ana rasakan tawaran ke BUMI WAQAFAN  nih, platform terbaek lah untuk jadik muslimah sejati..insya-Allah..itu cita-cita ana dulu kala, bila ana pasang niat nak p situ..


ada dlm surah annur jugak tntg ayt dalam gambar nih..:)


Kmudian persoalan "knapa mata ana tengok merata bla ana berurusan dn muslimin"..ada sebab yang jelas lahh..ingat ana saja2 ka..pertama, di sekolah ana..nak berinteraksi dgn ajnabi xda hijab doe..ana x salahkan sapa2..sebab masing2 ada peranan..insya-Allah sikit masa lagi, pihak pentadbiran akan buat sistem interaksi berhijab antara muslimin n muslimat cam kat KISAS nuh..sekarang ni pun, BADAR SEMEKAR semakin aktif..harap2 KQ yg jadi naibul rais untk muslimat boleh buat sesuatu untuk mnyuburkan biah solehah kat SMK Agama Arau tercinta..Ehh, ana ke laut dah..hehe..k2, ana bukan tegok merata bila berusan dgn muslimin tu sbnrnya nak mengelakkan bertentang mata doe..Cikgu Rosli cikgu sejarah ana yg minat sungguh dekat zafirah selalu kata"Dari mata turun ke hati" ..mmg btui un..sebab??ana ada pengalaman doe..waktu zaman dahulu kala zaman jahiliyah..jgn tya lbih2..xmmpu nak jawab satgi..hehe..

Yeah, Allah SWT memang dah cukup bijaksana yang tak ada makhluk boleh tandingi Dia..kita tengok bagaimana kata-kata Allah di dalam Al Quran mengenai menjaga pandangan sudah lar..Cukup HEBAT!! Subhanallah..sbbnya..bila kita jaga pandangan, permulaan kepada segala bunga-bunga ke arah ZINA boleh dielakkan..

klik untuk tumbesaran..:)


Nak contoh??
Mcmnih, kalau kita xjaga pandangan..mata dan hati saling berkait..satgi jatuh hati pulak..dah jatuh hati..hati nih banyak plak ke arah nafsu kita..kalau xberjaya kawal nafsu kita yang boleh diibaratkan bagai kuda liar, yang bukan senang nak kita tunggang..habes lahh kita..pokoknya, yang penting kita kena kembali kepada firman Allah ayat 30 n 31 dalam suran anNur..

Hmm..
Brcakap pasal 
"Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka"ana rasa ada sebab kenapa para muslimat diperintahkan sebegitu..tapi, ramai yang kata apabila berjilbab aka tudung yang menutupi dada tu hanya layak untuk orang2 alim sahaja..oh tidak!! bagi ana, dengan mengikut perintah Allah yg nih..para muslimat bukan sahaja selesa dgn busananya..bahkan, dapat menyembunyikan mahkota yakni susuk tubuh yang dimiliki..ana analogikan/ibaratkan antara barang perhiasan yang tertutup elok di dalam sarung, dgn  perhiasan yang dibiarkan nampak bentuknya tanpa sarung yang sempurna..yang mana akan mndapat pilihan si pembeli??sudah tentu yang tertutup itu.. jadi..teringat ana kepada kata2 ukhti ahibba' Siti Khadijah Mus, yg selalu mngulangi kata2 nh " Untuk mndapatkan yang soleh, kita perlu menjadi solehah sebelum mendapat yang soleh"



Tapi..bukan maksud ana..dengan bertudung menutup dada aka tudung labuh..muslimah itu dikira sbgai solehah, ttapi kita kalau buat mcam tu (bertudung labuh)..mknanya, kita ke arah mnjadi solehah..dan, xsemestinya yang bertundung labuh itu maksum..Oh tidak juga!! Mereka masih melakukan dosa sih..oh ya, bertudung labuh dalam konteks nih..jilbab aka tudung yang menutup dada..ana harap antum paham dgn maksud ayat ana..Di dalam surah al Ahzab ayat 59, Allah berfirman:

Hai Nabi,katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri kaum mukmin: “Hendaklah mereka mengulurkan tudungnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali(sebagai orang beriman), kerana itu mereka tidak diganggu.Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(Al-Ahzab:59)

Dikenali sebagai orang yang beriman dan tidak diganggu..yeah, apabila tidak diganggu..maka, berkuranglah kadar kes rogol, zina, dan seangkatan dengannya..Itu point yang penting..ana harap antum boleh memahami isi kandungan ayat nih..
Sekadar itu sahaja..


Sekian..
Wallahua'lam.. 


P/S: Cadangan untuk tgok bawah sja..tak perlu tgok merata tuh.,ana rasa sangat baek..terima kasih kepada yg mencadangkan
cita2 nak brpurdah tu mmg ada..insya-Allah..kerana Allah..

No comments:

Post a Comment