Followers

Thursday, April 4, 2013

Hotstuff!

Bismillah.
Allahu | Allahumma solli a'la muhammad|

Saat kaki menapak masuk ke institut memandu [IM] mana-mana negeri. Disebabkan IM itu dipenuhi dengan lepasan SPM sebaya dengan dia. Semua mata tertumpu melihatkan dia. Oh, budak cun| genius| pandai berkata-kata| segak| [sila pilih satu] kot! Terkenal dia di sepelosok negeri dek kelebihan yang Allah bagi padaNya. Semua memandang sambil berbisik-bisik. Hati kembang seketika.
Ohhoi! Inikah hot stuff?! :P
Saat pergi berguru di tempat baru. Tak kisah ilmu bahasa penjajah. Atau ilmu bahasa syurga. Di Kelantan Serambi Mekah atau di Jordan Bumi Urdun. Err. Mungkin di Aussie Negara Hangaroo [baca: kangaru]. Nombor fon dia diburu ramai metroseksual berwajah jambu. Laman muka buku terima ramai kenalan baru. Sehinggakan kalau di Nat [baca: pasar tani. NAT: loghat perlis :)] dibukanya gerai jual nombor fon. Ehheh?

Gerai jual nombor :P


Nombor fon dia lah paling laris. Dan kalau dia muka buku. Pantang dia on chat. Pastinya, laman muka buku dia jadi jammed dek tak terlayan dengan banyaknya chat yang tak henti-henti
Ohhoi! Inikah dia hotstuff?! :P
Pabila dalam beroganisasi. Dek kerana kredibiliti dan dedikasi. Ramai yang jadi segan dengan dia. Ternyata, dia bukan pemimpin yang berjiwa rakyat [PBR]. Iyalah, kalau PBR, takdanya orang nak segan atau malu alah dengan dia. Masakan nak bermesra. Hendak bergambar bersama pun orang tak sanggup. Malu katanya. Manakan tidak. Risau, anak buah dia yang lain mengata di balik tabir dek kerana terlalu rapat dengan pemimpin mereka. Bimbang, dikatanya pula. Mengambil kesempatan dengan baiknya pemimpin. Pemimpin seperti ini bukanlah pemimpin yang boleh dijulang tinggi. Hendak ke mana-mana perlu difikirnya hati dan rasa mereka yang mengajaknya. :(
Ohhoi! Inikah dia hotstuff?! :P
Pantang ada status baru di muka buku. Ratusan bahkan Ribuan manusia yang bersusah picit butang ini.


Kembang semangkuk dia. Hilang rasa ikhlas seketika. Menulis, mencari redha Ilahi. Bila dia muhusabah. Baru dia tersedar dia berada di fantasi duniawi. Kerna, orang yang bertuankan ukhrawi dan bertunjangkan duniawi, dia takutkan populariti. Dia ada matlamat utama melebihi apa-apa yang perlu dia jaga: REDHA ALLAH :) Belum cukup dengan ramainya stalker yang sanggup berhabis masa selongkar dinding muka buku dia. Saat dia tahu. Kembang dia rasa.
Ohhoi! Inikah dia hotstuff?! :P
Belum dikira dicampur dibahagi dan dikuasa dua, tiga, empat atau kuasa lima juta dengan cantik muka dia. Baik budi dia. Kaya raya keluarga dia. Dan sebagainya. Apakah ini yang menjamin kita ada tempat istimewa di sisiNya: Allah?! Kadangkala, kita hidup bertuhankan dunia. Kita rasa kita mampu memiliki segala-galanya. Sehingga kita lupa Yang Berkuasa hanyalah Dia: Allah. Bila kita hidup bertuhankan dunia. Kita tak dapat lari daripada situasi-situasi di atas. Sehingga akhirnya. Kita terlupa yang menciptakan kita dan menimpakan ujian kepada kita cuma lah Dia: Allah. Untuk menguji hebat kita di dunia. Atau hebat kita di sisiNya: Allah. Atau hebat kita kedua-duanya :)
Ohhoi.
Kata Inche Gabbana.
"Potong bawang laju-laju"
:'( 
Kata seorang budak sekolah aku yang aku kira dia hotstuff
[kalau bukan di mata manusia, di sisi Allah mungkin].
:)
"Siapa kita untuk menetapkan musim meminta sedang Allah memberi setiap masa"
Kata aku.
Cukuplah, kita hotstuff di sisi Allah. Dikenali penduduk langit. Didoakan oleh para malaikat setiap masa. Cukuplah cukup! Err. Tapi kalau mampu jadi hotstuff dalam kalangan manusia juga. Itu BONUS lah. Dan haruslah itu UJIAN. Tidak mudah dan payah untuk menjaga IKHLAS DIRI pabila jadi hotstuff manusia nih. Itu yang dinamakan UJIAN UNTUK UPGRADE IMAN.
Menjadi hotstuff di sisi Allah.
Tiadalah diperluunya kita melaburkan harta yang banyak.
Atau. Mencantikkan muka dengan produk Kak Ton. mwehehehe.
Cukuplah dengan:

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan  (tijarah) yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah As-Saff, ayat 10-11) 
“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan (tijarah) yang tidak akan merugi.” (surah al-Fathir, ayat 29)
“Mereka itulah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk, maka tidaklah beruntung jual beli (tijarah) mereka dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.” (surah al-Baqarah, ayat 16)
Ok.
Menjadi hamba yang Allah redha jauh lebih baik daripada bersuamikan lelaki kaya.
Apa kaitannya?

Err.
Sekian.

Moga Allah izinkan kita jadi hotstuff di sisiNya.
Dan Allah redha dengan setiap amal, tindak tanduk dan apa jua yang telah, sedang dan akan kita lakukan.

#yangberkatateruji
fatiniismadi
040413
12:45

No comments:

Post a Comment