Followers

Wednesday, November 17, 2010

Ana Sedang Diuji..!!Sambungan Episod Kisah Cinta Pelajar Agama

Salam ukhuwwah sekencang dakwah..
Antum mseh ingat cter yg ana post dulu..Klau xingt scroll ke bwah..


Sambungannya begini..........

Setelah selesai menghadapi peperiksaan awam yg merelaxkan mnda drpd trus mnyimpan seberapa byk ilmu..tpi ana sedar..ilmu yg dituntut bkan smata2 kerana al imtihan..ana mnikmati khidupan dgn sgt santai kerana ana tidak perlu bergelumang dgn dunia belajar tnpa sempadan..ana dpt merasakan penat lelah otak ana berkerja semakin hilang sperti hlgnya mentari tatkala purnama terbit..nmun mentari kan xkan selamnya hlg..

ya larh..ana dpt relax drpd study sementara sebelum bermula sesi persekolahan baru yg mnedatang ckup mncabar..kerana masih ada SPM..hakhak..kantoi sudaa..tentu antum tahu..ana pelajar PMR bukan?? 

Ya!! pada usia 15 jugalh..sbgai insan biasa..remaja akan terus mencari identiti diri..dan tidak dapat dinafikan remaja pada usia inilah mudah terpengaruh dgn pelbagai unsur yg merosakkan jiwa..jika tiada bekalan iman seteguh konkrit..inilah hkikat kehidupan yg perlu dihadapi oleh semua insan termasuk ana..

seperti yg sudah sedia mklum..sbgai pelajar agama..terlalu banyak pengisian rohani yg disuburkan dlm jiwa..nmun sayang setrilion kali sayang..xsuma wrga agama mmpu mengadaptasi dlm kehidupan sehari-hari.. Baeklah..ana mulakan gelojak di jiwa dgn mnceritakan keresahan yg bersarang di sanubari ana.. Dulu..ana pernah ceritakan bahawa betapa ana berjaya keluar dri dunia khayalan perasaan ana semata2.. Nmun..sbgai anak Adam yg telah syaitan janjikan untuk mnyesatkan seluruh keterunan Adam kecuali cuma sebahagian kecil sahaja yg terselamat hingga berjaya masuk ke Jannah..ada di dalam Surah al Isra' mngenai firman Allah yg ini..ana turut trkena tempiasnya..

Begini..
Memandangkn bendera peperiksaan sudah diturunkan..maka ramailh sahabat2 ana yg terjerumus ke dalam kancah kemaksiatan yakni..rmai di antara shbt2 ana yg dhulunya mmiliki tahap keimanan yg kukuh ttpi roboh jua akhirnya melakukan satu budaya yg dipelopori oleh golongan sekular Barat yg bertujuan untuk melemahkan kita Ummat Islam..

Budaya Apa?!

Kapel!!..berpasangan tnpa ikatan yg sah..wlaupun pda zahirnya nmpak tiada msalah..nmun bukankah  

Allah telah berfirman..

"Dan janganlah kamu menghampiri ZINA..sungguh itu suatu perbuatan keji dan suatu perbuatan yg terkutuk "
Surah al Isra' ayat 32..
Bagaimana ana katakan kapel itu menjerumus ke arah ZINA??

Pertama..apabila hati sudah sayang dan diterjemahkan melalui kata2..sudah semestinya jiwa akan jadi tak pernah senang andai tdak berhubungan..maka tak heranlah..sahabat2 ana..yg kapel..sorry to say..jgn melepaskan henset dari tgn..
Kedua..apabila hati sudah berbunga2..mna mungkin xberjumpa..mksud ana..rmai pasangan kapel sudah berani kluar date..sorry 2 say buat kali kedua..ana sunnguh terkilan..sbb..shbt2 yg ana syg ada yg sggup berdating dlm kawasan sekolah..Ya rabb!..ana sungguh sedih..kaciwa..dan amat terkilan..sbb..shbt2 yg ana rsakan Penyambung Tarbiyyah di bumi ana belajar melakukan prbuatan yg tdak mnggmbarkan betapa seorang gdis..wjar mmilki sifat malu di jiwa..kerana..MALU itu ibarat semalu yg melindungi kita wahai sahabat..Hakikatnya..ana tdakakn kerugian apa2 sekiranya shbt2 ana terus2an melakukan perbuatan dating ..nmun msih ada secebis rsa ksih syang yg tulus dtg dari hati ana terhdp shbt2 ana..dan..ana tdak snggup andai mahkota malu seorang gdis terus tercemar dek hlangnya mruah..mna xhlangnya..apbla sudah berjumpa secara kerap..berbual2 mesra..hjab seorang gdis trhadap ajnabi sudah psti terbuka dgn mudahnya..

Ana sangkakan sekadar itu ujian yg perlu ana hadapi tatkala menantikan keputusan segala usaha yg dilakukan hmpir 3 thun result PMR lorh..
Nmun..ana tersasar..sbgai seorang insan biasa yg bukan maksum..ana secara tiba2..pada suatu hari yg malang buat diri ana..terasa bagai ada gelojak yg mndatanakan satu perasaan..yg ana sndiri xtahu bagaimna untuk diceritakan..tetapi..perasaan datang ttkala ana terbaca inbox shbt ana..Tba2..ntah bagaimna..ana merasakan perbuatan shbt2 ana seolah2 mmpu mmberi kbhagiaan..Nseb ana mungkin baik kerana..cita2 ana untuk mnjadi penyambung tarbiyyah di sakanud dakhiliy asrma..dgn segera melenyapkan perasaan itu..

Lantas..
ana trpikir betapa Allah Azza Wajalla telah menurunkan RahmahNya untuk ana nikmati dan betapa sayangnya Allah terhadap ana kerana..ana beransur2 sedar akan salahnya perbuatan sahabat2 ana setelah sahaja ana berfikir kekuasaan Allah menciptakan ana lengkap sebagai kahlifah yakni mnusia yg sempurna..

Ya Allah..betapa sayangnya Engkau terhadap diriku meskipun masih byk khilaf yg Aku lakukan..

terpacul ayt ini dari hati kecil ana..
nmun syg..
smkin ramai shbat2 ana yg terus hanyut dibuai perasaan panahan syaitan..

Persoalannya??
Bagaimana..ana bisa mnyedarkan mereka kerana ana bimbang ana tidak menjalankan ujian sbagai daie..ana juga tidak ingin dicampakkan ke dalam Neraka Jahannam disebbkan kegagalan ana mnjalankan tanggungjawab..

Sbnrnya..satu hakikat yg pahit untuk ditelan..bukan mudah untuk menafikan perasaan yg ada dalm diri kita..kerana kita Insan biasa yg tdak bisa menghalang syaitan dgn bantuan nafsu yng semamangnya wujud dalam diri kita..

Maka..

Kita sendri yg perlu pkirkan jalan penyelesaiannya..cthnya..mencatu penggunaan henset..mnyibukkan diri dgn bersukan..aktiviti berjemaah..mngelakkan bersunyi2an yakni melayani perasaan..mksudnya..kita kenalah sntiasa bercampur gaul dgn insan 2yng mendamaikan jiwa bersyrat-bukan ajnabi..berkasih sayang dgn insan2 yg sepatutnya adalah cara yg ana rasakan pling efektif untuk megelakkan kita daripada terjebaknya drpd budaya berpacaran..

Wallahua'lam...

P/S: Kisah di atas hnyalah bertujuan untuk pengajaran berdasarkan situasi semasa..tak dapat dipastikan sipakah ana sebenarnya di dalam kisah tersebut.............

No comments:

Post a Comment