Followers

Thursday, November 4, 2010

Syurga Allah..

bukankah mnjawab salam itu 1 kewajipan??

Bertemu lgi kita di alam maya yg penuh dgn rahmah bg yg mncrinya .. 
Insya-Allah..dlm suasna kita mratapi bencana di negara jiran kita iaitu Indonesia yg berkali2 gnda lbih truk drpd kita di negeri Darul Sunnah ni Perlis lorh..kta prlu bersyukur atas pringatan yg Allah berikan mnerusi bencana bnjir yg tdak seberapa ini..

 
Mcm biasa..kita ke agenda ana yg sbenar2nya untuk brkongsi 1 hdis sahih..

Tingkatan syurga seperti yang disebutkan Rasulullah dalam hadis yang diriwayatkan Tarmizi sebanyak seratus tingkatan. Namun di dalam Al-Quran disebutkan sebanyak tujuh tingkatan:

Jannatul Firdaus

Jannatul Naim

Jannatul Makwa 

Jannatul Adn 

Jannatul Khuldi 

Darus Salam dan

Daruj Jalal
Sudah pasti..kita menginginkan syurga yg Allah janjikan..nmun apakah yg tlah kita lakukan untuk mndptkan nikmat Allah yg tidak terhingga dan tidak terjangkau oleh akal fikiran seorang hamba seperti ana dan sudah semestinya seperti antum smua..

Mari kita semak semula thap iman ana dan jga antum..
Pertama..kita smak rkun Islam kita..
Apakah syahadah kita seiring dgn hati kita??

Sudahkah kita hayati ntahkan pa maksud hayati pon kita xpenah ambik pduli..mksudnya hidupkan dlm jiwa kta..maksud syahadah,.kalimah tauhid yg menentukan keislaman seseorang..

Tpi..ktika musim Piala Dunia hri tu..brapa rmai umat Islam yg trut terpengaruh dgn sotong cptaan Allah PAUL??

 
Kedua..kita semak solat kita..

 
Sempurnakah solat kita??
atau 
Msih ada yg tak pernah thu apa ertinya kesempurnaan solat??
dan
Tidak terlalu mustahil jika ana katakan jika hari ini rmai yg bersolat tnpa mgethui kelebihannya..Stuju atau Tidak..itulah hakikat umat Islam yg smuanya mnjdi pendamba syurga Allah..
Kalau..kita teruskan dgn menyemak rukun yg seterusnya sperti;

Puasa
rmai Umat Islam yg tidak lgi mnunaikan kwjipan berpuasa d blan Ramadhan

Bayar Zakat
Percya atau tidak..pada zaman mnusia mnjdikan duit sbgai dambaan..ramai org gemar bersedekah tpi xsmua Umat Islam yg mendamba syurga ALlah ini mmbyr zakat..

Tunai Haji
amalan mnunaikan haji kini mnjadi satu trend yg sering dlakukan nmun rmai Umat Islam-pndamba syurga Allah tdak benar2 menghyati tujuan mngerjakan haji..Nauzubillah..inilah petanda akhir zaman..

Akhirul kalam..
Sperti mana yg kita ketahui bhawa betapa Jannatul Firdaus mrupkan syurga yg tertinggi yg Allah jnjikan..Firdaus sndri mmbwa mksud taman dan mrupakan taman yg tertinggi dlm tmn2 syurga yg ada..maka apabila berdoa..apalah kiranya kita memohon agar dimasukkan ke dlm Syurga Firdaus..
Perbanyakkan amalan soleh yg mmpu kita lakukan spya kita mndpt apa yg djnjikan oleh Allah SWT.. kerana, sesungguhnya JANJI ALLAH ITU BENAR!!  
Wallahua'lam ..  


No comments:

Post a Comment