Followers

Thursday, October 27, 2011

Kdg2 bicara hati tak seindah lidah yg tak bertulang..~

Salam ukhwah..



First of all..
To all my followers especially awak yg kt dpn screen tuh najihah fadzil..hehe..maaf!!
Ana x update n biar blog nih bersawang..berhabuk n sbgnya..

Sbbnya..

Bukan xda masa..
Bukan xda idea..BANYAK!!
Bukan xda cerita..TERLALU BANYAK..!!
Tpi takdir Allah yg mengatasi perancangan nak jengah blog nh..

Straight to the point..

Nk mulakan dri yg mna eh..
Ok2..

Ana mulakan bicara hati yg itu dulu..
supaya:-

kekusutan terungkai..

kesalahtaggapan masyarakat KI..lebih2 lgi batch 57 yg ana ckup2 sayangi kerana ALLAH ter'betul' semula..

Agak2 pasal apa eh..

Mula2..

Ana nak zahirkan apa bicara hati ana pasal mu'tamar BADAR 2011..

Relax2..

Ana xkan buat prkara yg mjtuhkan reputasi diri sndiri sbgai ad dhaif faqir ilallah..

tpi,

ana rasa ana nak zahirkan juga..
sbb..
selama nh..tersimpan ketat2 dlm hati..:)

Mcm nih..
ada yg tya ana

"ko aim ke nak jadi Exco?"

Soalan maut tuh..

aku mengaku satu masa dahulu..aku pernah berkeinginan untuk itu..

sbb..aku rasa aku nak mntarbiah diri sendiri mlalui pentarbiahan kpd orang lain..mcamana tuh?! susah untuk aku trgkan..

tpi..itu dulu!!
Aku tekankan 1 masa dahulu..

SEKARANG..!!
Hmmm, mnjadi Exco BADAR bukan perkara yg mudah n org yg benar2 Allah pilih n dtgkan ujian kpd dirinya shja boleh buat kerja2 seberat tuh..

Aku masih berpegang kpda mksud hadis

"Siapa yg mengucapkan La Ilaha Illallah..maka dia pendakwah"

Aku msih ada t/jwb untuk menyeru kpd amar maaruf dan nahi munkar..w/pon aku bukan Exco

Masih segar di ingatan aku..waktu aku borak dgn dua orang Exco BADAR kat tangga BTU stands 4 bilik tayangan utama..sahabat2 form 4 yg lain..tak lalu kot ikut situ..sampai camtuh sekali..

Haiyaa..

Bukan salah diorang..

Hmm..
mmg budaya kot rasanya klau ko Exco je..apa yg ko buat..semua jdi perhatian n tumpuan orang..sampaikan kalau enti tr'lagha' sedikit pun..mesti kena tegur habis2..Am i right? ngaku je lah..

ni lah hakikatnya..budaya kot..(dalil yg x disepakati)..

Hebat ujiannya bila dah jadi exco..aku dah tengok banyak contoh mahmudah n mazmumah..

Aku..ehh tersasul..ok jelah aku pun..
Aku tgok tafsir ptg tdi..aku niat nak cari ayat yg aku boleh berfikir pgajaran ayat..Allah takdirkan aku trbaca  tafsir Surah al-Maidah ayt 55..
mafhumnya...

"Sesungguhnya Allah dan Rasulmu dan orang2 yg beriman yg melaksanakan solat seraya rukuk sbgai penolongmu"

Ana rasa antum paham maksud ayat tu..

Then..
Ada sket bnda yg aku terkilan bla ada yg kata aku buat kes..sbb tu aku xdpt jwtan yg bagai2..
Aku harap sangat klau betul aku buat salah, maka tegurlah aku dan sembunyikanlah keaiban aku..
Xyah kot canang camtuh..enti tu orang yg berpengaruh..tba2 ckp ana ada buat kes..tpi, xtgur pun kslhan ana..ana sgt sdeh..!!xpalah..mybe, enti xsdar kot..n mungkin orang yg buat tu xbaca pun blog nh..

But the point is..
Aku x tahu pun apa 'kes' aku........jgn ar pandang slack ka apa..ni budaya yg seolah2 meghina orang lain..xbaek cam tuh..walau aku xda arh BAaaaaaaEEeeek sgt..tpi aku tahu hablum minannas kena jaga gak..
aku nak ckp aku sgt terasa hati dgn benda nih..
bila aku tanya orang yg sepatutnya apa salah aku, xnak cakap pulak,,so, sahabat2..tgur2lah aku..aku pun manusia yg sgt biasa dan bercita2 untuk jdi luar biasa di mata Allah

n

Maksud hadis untuk renungan:

"Siapa yg sembunyi keaiban saudaranya maka Allah akan sembunyi keabainnya pada hari pembalasan"

Kesimpulannya:
Jawatan yg diiktiraf manusia itu ibarat ujian Allah kpd hambaNya untuk menguji tahap keimanan..Jawatan kita kat Bumi Waqafan bukan jaminan untuk kita terus ke Jannah tapi ujian Allah..
..............

Yang xberkaitan:
Ana nak ucap tahniah kpada akak2 yg dpt pegi DQ..
Tgok..dgn izin Allah..
Orang yang biasa2 di KI..dpt peluang untuk jdi hafizah al Quran...ttpi....tanak lebeh2..:(.......manusia merancang, ALLAH juga merancang..Dan Allah sebaik2 perancang..

Aku nak 'stress'kan jwtn di KI itu tidak mmbawa apa2 di mata Allah..ttpi hati2 kita..kan Allah pandang hamba2Nya menerusi HATI........

P/S: BADAR tu Badan Dakwah dan Rohani yg memperjuangkan dakwah Rasulullah.....ttpi kdg2 dihimpit dgn plbgai mehnah n diskriminasi dsbbkan plbagai faktor..inilah organisasi yg bertanggungjawab mencorak tarbiah di Kolej islam...

Sekian..semua kata2 aku bukanlah betul sgt..boleh lah nak tolak ke tanak terima..tpi, firma Allah n sabda Rasulullah, dptlah kita sama2 terima..Wallahua'lam..

1 comment:

  1. Bismillahirrahmanirrahim .
    Atas nama Alla ,
    Adik , menerima , bukannye senang . kecuali dengan hati terbuka .
    Dan berlapang dada adalah selemah lemah ukhuwwah .
    Setiap apa yang orang perkatakan , baik datang dari hati mreka , nafsu mereka , syaitan , mahupun dari Allah , dan dilontarkan kepada kita , maka terimalah dengan seadanya . andai betul yang diperkatakan , muhasabah semula diri dan jangan berendam dengan tukang si penyebar . lebih baik kita belajar daripada musuh berbanding kawan sendiri , kerana musuh lebih nampak kelemahan kita berbanding kawan . pluss , kalau betul pun apa yang kita buat , dah namanya musuh , dia nmpak ta betul gak . contooh ? rasulullah sendiri . dah maksum , still ada yang bnci , tp sbb rasulullah sabar la nama ana siti khatijah . faham kan ? jadi , bersabar adalah sebaik baiknya andai kena hentam atas sbb perbuatan yang benar benar kita lakukan , mahupun yang kita ta buat .

    jawatan ? tade ape yang nak dibanggakan . cukup dengan taklifan khalifatullah yang kita ta reti reti nak jaga .

    Sekadar renungan bersama .
    Ana menampar diri ana ketika menulis .
    Barakallah . May Allah Bless .

    ReplyDelete