Followers

Wednesday, November 30, 2011

Ukhwah Fillah..ada.apa.dengannya?~..

Salam ukhwah..






Selamat petang.. Err..bergantung kepada masa antum ziarah blog ni..


Sihat?!!
Alhamdulillah kalau ya.. Kalau sakit lak.. Bersabarlah !! Allah rindu mendengar rintihanmu berpanjangan...


Tajuk entry aku kali nih..
Aku nak bercerita pasal ukhwah (persaudaraan)..

Ukhwah itu indah kerana dtgnya dari ALLAH



Boleh terima tak kalau Aku kata Persaudaraan itu bermula dengan Persahabatan..
dan Persaudaraan yang ikhlas bermula dengan bersangka baik hingga mencapai tahap mengutamakan sahabat (saudara) melebihi diri sendiri dalam apa jua kepentingan semata-mata meraih redhaNya = UKHWAH FILLAH......~


Hampa paham dak?? .. Korang faham tidak? // Antunna boleh terima x (versi ayat kolej islam [KI])


Dulu-dulu..
Aku ukhwah fillah tu xda apa2 makna pun dalam kamus hidup aku..
Biasalah..........
Selepas ditarbiah di sebuah tempat (aku tahu korang tau apa nama tempat tuh)..
Maka hari ini..saat aku menulis..


Aku nak berkongsi sedikit
InsyaAllah..aku seorang hamba dan korang juga seperti aku yang mahukan redhaNya..
Ye x??




Sebuah kisah:(bayangan masing2)
Seorang pelajar sekolah agama yang bertudung labuh..
menjaga batas pergaulan..
bijak juga..
Biasalahh..sekarang banyak sekolah agama..tetapi, berapa banyak yang melahirkan identiti agama?!
Dikisahkan..si pelajar ini dinamakan bintang..hehe..(nama fevret penaip cerita)..
Si bintang ini seperti biasa punya sahabat2 seperjuangan yang rapat dengannya..
Makan bersama..
Saling bertanya khabar..
Sama-sama bergurau senda...


Tapi sayang..sahabat2 si bintang tu..hmm...social life diorang bukanlah seperti si bintang..
Si bintang dan sahabat2nya sudah lama bersahabat...Mereka (tidak termasuk si bintang) masing-masing sudah ada pasangan yang tidak rasmi aka kapel..Korang tahu kapel tu apa??
Kalau x..pergi tanya mak korang..:)


Itu belum lagi bab ikhtilat..aurat..tapi, sepanjang bersahabat si bintang..tidak mampu menegur secara terus terang..Apatah lagi menghalang!!


Memang indah persahabatan si bintang dan sahabat2nya...............


____________________________________________________________


Hampa kena bagi  paham betui2 ayat kat atas nh..:)


Ok..
Aku nak timbulkan persoalan apakah ceritera rekaan tadi Ukhwah Fillah?!


Hmm..bila di Kolej Islam..
Bersyukurlah..kerana seringkali diingatkan.. "Bersahabatlah Kerana Allah".. Terimalah sahabat korang//hampa//antunna seadanya..


Bak kata kawan..insyaAllah saudara seaqidah aku yang bakal menghuni Jannah dengan bersama-sama aku//ana.. :


"Sahabat kita adalah ujian buat kita dan kita adalah ujian buat sahabat kita"

Hampa paham dak??//Korang faham tidak??//Antunna boleh terima? :)


Hakikatnya.............
Sekarang aku berusaha untuk menjadikan persahabatan aku dengan sesiapa sahaja ke arah PERSAUDARAAN KERANA ALLAH..


Aku sangat bersyukur kerana dipertemukan dengan mereka yang mengingatkan aku kepada Allah..


Siapa??


Korang lahh.!!


Japp..Chupp..
Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka yang berseri-seri 
dan
mengucapkan kata-kata yang lemah lembut..

Orang yang tidak menguasai matanya..
Hatinya tidak ada harga..
so..jom jage hati...

Tambahan:

Terima kasih buat mereka yang memberi semangat kepada diri ini saat jatuh..

Terima kasih juga buat yang mengingatkan diri ini supaya solat sunat selepas solat..

Terima kasih buat yang menenangkan diri ini tatkala air mata jatuh menyembah bumi..

dan..

TERIMA KASIH buat mereka yang menyenangi kehadiran diri ini yang kadangkala tak mampu mengawal emosi dan perasaanya..

Alhamdulillah..Allah anugerahkan diri ini dengan nikmat punya sahabat sepertimu..walau wajahmu tidaklah secantik Aisyah Humaira' tetapi kehadiranmu mendamaikan hatiku...



salamsampaisyurga..~
Wallahua'lam











1 comment:

  1. Assalamualaikum..

    alhmdulillah..post berjudul ukhwah ni..ringkas & padat..

    moga terus menulis mengetuk hati2 ini..

    wslm.

    ReplyDelete