Followers

Wednesday, August 22, 2012

Relation Between Buddy System In Physics and Biology~..

Dengan Nama Allah Yang Menciptakan Segala Yang Dilihat Dan Yang Tak Mampu Terlihat..




Saat bermula kisah ini, apabila Muslimat Kohort 57 Kolej Islam Sultan Alam Shah melancarkan 'buddy-system'  yang objektifnya untuk menyeimbangkan pencapaian akademik muslimat kohort 57.. Caranya.. Oh, begitu mudah!!
139 orang muslimat terbahagi kepada 4 kumpulan..Kumpulan budak luar biasa hebat digandingkan dengan kumpulan yang akhir sekali pembahagian..Maksudnya yang tidak lemah membantu yang lemah..Cuba padankan teori 'Heat' Chapter 4 Physics..Apabila thermal contact (bersentuhan secara termal) antara hot object dengan cold object..pastinya thermal equilibrium  (keseimbangan terma) akan tercapai..Dan berbalik kepada pembahagian kumpulan 'buddy-system' yang sangat awesome tadi..Kumpulan sederhana akan bergandingan bagi mencapai equilibrium..Maksudnya, dalam Physics (subjek yang paling aku suka tuh..Amiin.mudah-mudahan) dan dalam Biology chapter Heat dan Chapter Movement of Subtances Across The Membrane dan Osmosis..kita tahu, semua benda akan berhenti daripada bekerja seperti biasa sehingga mencapai equilibrium atau keseimbangan..Dan kita tahu konsep give and take sangat dekat dalam Science dan kehidupan..


movement of subtances..


Oh..begitu juga dengan buddy-system yang tidak ramai menyokong pelaksanaannya..Aku tidak kata semua membantah, tapi tak ramai support benda nih.. Frankly speaking, Till now, I don't know why?!!..Hah..Aku berani menyuarakan pendapat aku kali nih sebab buddy-system nih bukan  idea aku pun..Aku cuma penyokong setia ja..Then, ramai yang kata kat aku..."Ollorh banyak bunyi plak kau, kau dapat buddy yang best/kamcing/boleh masuk dan banyak lagi perkataan yang sewaktu dengannyaboleh arh.."

thermal equilibrium
Haha..
Aku pun segan dengan buddy aku at first..Fuhh..budak Khalid Gempak tuh.. Dah diam.. Serius plak..Fuhh, cakap pun dua tiga patah ja..Arrrrh..tuluntuluntulun..Camana nih? Oh, aku paham ramai yang segan sebab buddy-system ni macam ni guna couple style..belajar berdua-dua..sapa tak segan ..Alhamdulillah..muslimat kedua-duanya..LOL!..Serius, aku tak tahu macam mana nak mulakan belajar berjemaah (even, dua pun jemaah kan?) dengan buddy aku.. Aku gagahkan diri..Tebalkan muka..I go and do the deal..Alhamdulillah, I have succeed!!.. Then, teruk kena sakat kat dorm F01 tuh.. Once, aku jejak F01 maka berkumandanglah lagu secara beramai-ramai "Hati ini telah bersatu........" Segan weh tapi aku sedar aku sebagai contoh dan abdi Ilahi, aku perlu keringkan hati towards my goal ------ EQUILIBRIUM!! Dan, aku sedar yang buddy aku pun sebenarnya sangat segan dengan aku..tapi mampu berlakon professional bila bermulanya sesi belajar..haha..

Mak kawan aku pesan..'Kalau tak mampu menghentikan orang, ikut serta orang itu..SELESAI MASALAH"..dek kerana tak tertahan dengan 'sakat'an kwan-kawan buddy aku.maknanya, kawan-kawan aku..so, I've to join them!..Admittedly, they stop mocking me..A great achievement to be proud of me!!..

Aku tak pasti apakah usaha aku berada dalam naungan RAHMAH ALLAH apabila dalam berjemaah..tapi aku meyakini kata-kata Nabi, "Pertolongan Allah datang dalam jemaah" Hadis Riwayat Tirmizi..Aku mohon doa daripda semua sahabat  yang dicintai agar kita berjaya dalam redha Ilahi..Oh, sebenarnya, apabila belajar bersama..di situ kita akan mampu berfikir yang Allah terlalu cinta akan kita sehingga menganugerahkan seseorang yang mampu bersabar dengan karenah kita..BELAJAR DAN MENGAJAR bersama-sama..Maka secara tak sedari, akan timbul bibit-bibit kasih sayang dua insan yang timbul kerana cintakan Ilmu..

Oh..secara jujur..post nih memang sangat bertujuan untuk mengajak anda memanfaatkan 'buddy-system' yang ada..Sekiranya, masih belum wujud persefahaman antara dua manusia..Ketepikan soal itu!!
Kita kan asal-usul sama ja..Tok Wan Adam A'laihissalam bersama Siti Hawa gak kan?
"Kita tak mampu mengubah arah angin tapi kita sangat mampu untuk mengubah arah kain layar kapal" 
Dan aku memang bertujuan menghargai buddy aku atas penghargaan dia terhadap aku..Aku dah dianugerahkan "SHE'S THE BEST BUDDY" Tak percaya?? Tengok buku PSI nota kecikkecik yang ustazah bagi tuh..Oh, jangan nak riyak..(Astaghfirullah)

Maka..
Akhir kata..
Renungilah........
"Dan berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah kamu BERCERAI-BERAI_surah ali imran''

Amaran: Semua perkataan aku harus betul dan WAJIB SALAH..maka dibolehkan untuk menolak kesemuanya kalau dengan niat menolak kebinasaan/saddu zara'i..Yalah, mungkin buddy-system ini bukanlah sesuai untuk semua manusia kan..Tapi diingatkan beserta amaran keras..DIWAJIBKAN UNTUK MENERIMA NAS AL-QURAN DAN AL HADIS yang ada..........



Sekian..
YangMenulisPastiDiuji
MakaDoakanUntuknya Istiqamah..
Wallahua'lam



1 comment: