Followers

Sunday, May 5, 2013

Sakit rindu bertandang. Manakan bisa gajah ditutup dek lalang!

Bismillahi | Allahuakbar.
Allahumma solli a'la muhammad.

Bismillah.

Dalam masa-masa menunggu keputusan PRU 13 yang entah apa keputusannya. Badai gelombang perubahan di mana-mana. Sedang di rumah ada dua parti berbeza.-mamaayah. Namun. Kupunya fahaman yang mudah saja. Sementara umur masih muda. Parti-Politik-Mama-Ayah. Harus  kuambil kira. Menjaga hati mereka tiap masa dan ketika.  Ada kala dan selalu saja. Fikrah kami berbeza. Namun. Anak perlu taat setia pada mama juga bapanya. Ahhah. Kadangkala, tewas juga aku dengan percaturan parti mama-ayah ini.
:'(

Ini Kalilah!
Sakit rindu bertandang.
Orang kata. Buat baik berpada-pada. Buat jahat jangan sekali. Err, banyak kali takpa? Ok. Ini merepek! 
Firman Allah berulang kali dalam kitab Al-Quran yang mulia.
"Sungguh. Allah tidak mensia-siakan amalan yang BAIK."
"Orang-Orang yang berbuat baik di dunia ini akan mendapat pembalasan yang baik [Surah an Nahlu ayat 30]

Dulu kupunya masa dengan sahabat seperjuangan. Adik-adik sebulatan gembira. Teman-teman sefikrah. Kurasa seperti aku tak guna peluang yang ada dengan sebaiknya. Masa itu. Asyik terfikirkan mahu segera tamatkan masa yang ada. Ditambah derita menanggung bebanan dengan berbagai-bagai tanggungjawab. Lantas. Itu buatkan kuselalu berdoa agar masa Allah cepatkan. Tanpa kuduga, sakit perpisahan yang datang menjelma jauh lebih perit berbanding sakitnya menanti masa tamat zaman itu. Ohhoi!
Kata cinta pada Nabi SAW. Amal sehari-hari tak seperti kau kata kau cinta. Sesekali rindu dengan amal sunah Baginda SAW. Kupertikaikan. Kenapa rindu pada SUNNAH itu cuma sesekali bukan silih berganti? Kebobrokan institusi EMOSI ini yang kerap kali jauh hati pada mereka yang berjaya dengan biasiswa UEM, BNM, JPA bagai. Itu yang kita namakan HASAD dan DENGKI. Hingga hilang keyakinan pada yang menentu pintu rezeki.
Bila idea teradun bersama emosi.
Tulisan seseorang jadi hasil manifestasi kematangan. Ohhoi! :'( Aku jauh sekali menjadi penulis berjiwa matang. Dengan baraan semangat yang tak pernah hilang. Sesekali. Kita perlu untuk meneutralkan marah di jiwa. Tak puas hati pada rasa. Dek terlalu memendam apa adanya dalam hati. Meski mutabaah amal, cuba diganda-ganda. Namun. Rasa yang terpendam telah membahagi mutabaah amal hingga kadangkala merasakan dunia ini jauh dari keadilan. Ohhoi!  :'( Gaya bahasa jauh dari gambaran dan cerminan orang beriman. BANGKITLAH. Bersabarlah. Janji ALLAH itu pasti.
Untuk setiap ujian. Sengaja Allah datangkan untuk upgrade iman. Memang. Bila bersuara. Seperti alim ulama'. Namun ada masa-masa. Kau juga perlukan antibodi jiwa untuk memulihkan gundah di hati. Lara di jiwa. Kau tak kan pernah puas hati dengan biah atau persekitaran sekeliling kau. Kau dambakan yang lebih baik dan menjurus kepada ketuhanan. Oh. Bersabarlah. Nanti kau bina empayar baitul muslim yang seperti yang kau harapkan. Usah bermuram durja dengan kebobrokan yang sedang kau rasa. Bertahanlah! Masanya pasti akan tiba. Andai nafas terhenti. Bermakna kau mati ketika kau berjuang untuk sesuatu yangg terbaik untuk kehidupan setelah hidup ini.
Masakan gajah bisa ditutup dek lalang.
Menghadap Allah A'zza Wajalla. Kita kembali pada Allah. Jalan yang ada cuma dua.
 Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)?
 [Surah al Balad:10]
Dalam hidup ini. Kita yang berhak memilih. Kelak kita kembali dengan apa jalan yang telah dipilih. Kita hidup tak lama. jadi. Apa yang ada. Untuk kita jadi bekal menuju Allah. Andai berbuat dosa. Kembali kepada Allah. Dosa yang ada jika tiada penghapusan dari Allah 'Azza Wajalla. Kembalilah kita dalam keadaan yang cukup hina.
Apakah amal sehari-hari kita cukup untuk jadi sebab kita ke syugra. :'(
Dengan hati yang tak pernah sunyi dari penyakitnya.
Kembalilah!

Oh.

Luahan rasa seorang pendosa.
Yang percaya.
Pintu taubat sentiasa terbuka.
Oleh Allah A'zza Wajalla.




Banyak pula yang ingin kutanya pada dia. Namun kusedar aku dan dia bukanlah siapa-siapa. Bimbang pertanyaan menjurus kepada kemesraan yang ntahapaapa. Aku bimbang kecundang di jalanan tarbiyah. Biarlah. Untuk soalan-soalan aku yang berkepuk banyaknya pada dia. Aku simpan sehingga sampai masa. Mungkin dia aku boleh temu duga dengan penuh mesra. Teruskan dengan perjuangan itu. Sedang mereka di Bumi Anbiya' yang seusia dengan kau berjuang dengan perjuangan menentang kuffar. Masakan, kau tewas dengan perjuangan yang ini..

Menagih cinta dan redha Allah.
Jauh lebih bermakna dan berharga.
Berbanding cinta dan redha manusia.
Yang pasti akan lenyap juga!

Hati perlu sentiasa dibelai dengan IMAN.
Jangan penjarakan dia.
Sekali terlepas.
Bermaharajalela lah dia.



Untuk setiap amal kita.
Moga Allah redha.

:)

In sha Allah.
#healourselves!




2 comments:

  1. rindu lg pada akak Diva DURA yg seorang tu .
    eh eh, bukan Diva la, naqibah .^^

    uhibbuki fillah <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa. DIVA Dura?!
      Mwehehee.
      Melampau tuh.

      Rindu juga tarbiyah sebenarnya.
      Wa Inni La Uhibbuki Fillah Aizan. (due taukid tuh)
      hehe

      Delete