Followers

Friday, May 10, 2013

~..Sampai Bila Aku Perlu Lupa?..~

Bismillahi | Allahuakbar
Allahumma solli a'la muhammad.

:)

Memandangkan sebagai manusia. Kita takkan pernah terlepas daripada masalah  terlupa. Melupai. Melupakan. Dilupakan. Sebenarnya, masalah LUPA ini bukanlah virus atau wabak yang tiada penawar. Haa. LUPA sebenarnya satu fitrah yang ada pada setiap manusia. Dek kerana kita manusia. Dalam arabnya.  Berasal dari kalimah atau perkataan نسي yang bermaksud lupa.

Gambar tiada kaitan.. ;)

"Aku lupa lah letak mana kunci rumah tadi. Alamak, macam mana nak bukak pintu"
"Alahai. Nasi lupa tekan. Diorang dah balik nak makan. Bila tahun nak masak"
" Eh semalam ada latihan memandu eh? Mak aii lupa nak pegi"
"Asal kau tak pegi interview JPA semalam? Eh, aku lupa lah"
Dan bermacam jenis lagi diolog yang bertemakan LUPA.
Semua dialog ni. Sebenarnya bukanlah menjadi makhluk asing dalam kehidupan. Malah ada yang merasakan hidup hilang keserian. Tiada hala tujuan. Sehingga sering sahaja LUPA kita menjadi faktor kesedihan dalam kehidupan. Tidak kurang punca kemarahan orang terhadap kita.
Dahtu. Tolong lah selesaikan masalah aku!!
Err. Aku pun manusia biasa yang tak terlepas dari masalah tuh. Bahkan untuk short-term-memory. Masalah ini sering menghantui kehidupan aku satu masa dahulu. Hah! Lupa letak buku. Bawa buku. Letak merata-rata. Ampai baju kat ampaian, lupa kat mana. Dah kata, ampaian besar dabak. Macam tu lah jadinya. Selepas terlalu lama hidup dalam gundah gulana berduka lara. Aku cuba membaiki diri dengan bermacam cara. Alhamdulillah [Pujian dikembalikan kepada Allah dengan sebenar-benar puji]. Aku ada beberapa tips yang mungkin in sha allah menjadi dalam mengatasi masalah ini.

Bismillah.
:)

  • Kalau jenis yang lupa letak barang. Seperti kunci, sikat rambut, buku nota dan sebagainya. Sila wujudkan satu tempat khusus untuk semua benda. Paksa diri untuk letak di tempat yang sama setiap kali menggunakannya. Pada awalnya, kita akan rasa cukup sukar! Tapi. Bila dah terbiasa. Kita akan rasa hidup kita teratur dan sistematik. Bersistem lagi. Haa. Benda yang kita buat nih tidaklah sia-sia. Bahkan akan melengkapkan ciri peribadi muslim kita [sistematik dalam urusan]

Untuk permulaan. Kita kena kenal pasti. Apa benda yang sering menjadi keLUPAan kita. Dan mulakan sistem anda sendiri!
  • Jenis yang lupa pada perbuatan. Contoh, lupa tutup tudung periuk nasi. Lupa kunci pintu. Lupa angkat baju. Lupa yang melibatkan perbuatan lah senang cerita.. Yang jenis ni. Kita kena bersandarkan pada hadis: Mukmin itu tak akan jatuh pada lubang yang sama untuk kali kedua. Nampak tak? Yang lupa untuk perbuatan. Sila kenal pasti apa perbuatan yang menjadi keLUPAan. Catat pada minda. Kertas pun ok. Berazam untuk tak mengulanginya. Contoh: Kalau kita pernah lupa tak kunci pintu bila keluar rumah. Jadi, setiap kali keluar rumah. Sila jadikan kesalahan kita sabagai pengajaran untuk kita tidak mengulanginya.
Yang lupa pada perbuatan nih. Biasanya, akan ada AKIBAT. Err, macam kena marah ke. Rumah kena pecah ke. Dan sebagainya [ikut pengalaman sendiri lah]
  • Tips yang terakhir mungkin. Sebagai hamba. Selalu lah doa agar diberikan ingatan yang kuat. Amalkan makanan yang sihat dan sunnah. Jauhkan daripada melihat benda-benda maksiat. Kerana itu melemahkan minda. Mungkin boleh guna bantuan aplikasi pada gajet canggih masing-masing untuk jadi reminder kita.
Kadang-kadang kita tertanya. Kenapa aku asyik lupa? Itulah ujian Allah pada kita. Untuk Allah uji kita.
Bagaimanakah cara untuk kita mengatasiNya. Atau mungkin Allah nak kita lebih dekat denganNya. Sentiasa berbaik sangka dan mencari cara untuk mengatasi masalah ini.

Ini bukan masalah anda seorang sahaja. Bahkan kadangkala dek sikap yang cacamarba. Ini masalah dunia. Bayangkan apa akan jadi. Jika seorang pemimpin negara lupa mengangkat sumpah jawatan sesudah pilihanraya. Maka. Ketua pembangkah lah yang mengambil kuasa. 

Camtuhaa..

Ok. Itu selingan sahaja.

Untuk setiap amalan kita. 
Kejayaan kita.
Masalah kita.
Kelebihan kita.
Kekurangan kita.
Mari bersama-sama kita nilai.

Di mana ALLAH di hati kita?!

Untuk semua amalan kita. Moga Allah hitung dan REDHA.
:)

:)


No comments:

Post a Comment