Followers

Saturday, August 3, 2013

Revolusi Usrah Versi Kolej Islam

Dengan nama Allah.
Kembali pada Allah.
Mari berselawat ke atas junjungan Rasulullah SAW. :)

Bagi yang pernah merasai keoseman usrah. Maka beruntunglah. Kerna dulu. Junjungan mulia Rasulullah SAW juga mentarbiyah para sahabat berwasilahkan USRAH.

credit


Jujur aku katakan.
Aku juga mengaku tanpa ragu. Usrah banyak menyumbang dalam pembinaan dan proses pembersihan jiwa aku yang terlampau banyak titik titik hitam ini. Sehingga saat ini. Aku masih merindui usrah-usrah dahulu. Usrah yang menjadi titik berubahnya aku. Keluar dari lembah jahiliah. Dan sekarang aku masuh berusaha mengenal Allah. Doakan aku ye :)
Penting: [Entry ini berkaitan sebuah institusi kelahiran kader tarbiyah. Warganya mohon terasa. Aku mahu menulis kerana Allah. Ya. Kerana Allah semata-mata. in sha Allah in sha Allah] Dipendekkan. Ini situasi yang aku pernah tahu di satu bumi indah tarbiyah. Aku menulis kerna aku tak mahu fitnah terhadap usrah terus menjadi-jadi. Kepercayaan aku terhadap 'Usrah Tunjang Tarbiyah' itu kekal kerna itu risalah yang Nabi SAW bawakan.

Yeah. Usrah perlu mengalama revolusi. ^^
credit


Situasi Satu:
"Arhh. Bosan giler usrah. Asyik asyik port bawah aircond. Pengisian ikut buku. Kosong!! Seyes. Aku rasa kosong. Kalau agak-agak nak ikut buku. Makcik jaga pepagi tu pun boleh ajar aku la!! Pppfffttt!!! "
Betapa mujahadah nak pergi usrah [Situasi Satu]
credit


Situasi Dua:
" Bapak gempak usrah aku. Kakak naqibah aku osem giler weh. Port usrah kitorang? Kat pentas Dewan Makan kot. Takde usrah lain kat situ. Makanan giler banyak kot akak naqibah aku bawak. Ntah ntah bapak dye tauke emas kot. HAHA. Tak sabar.. tak sabar nak pegi usrah "
Kalau dah gini makanannya yang kakak naqibah bawak.
Sapa tanak pergi kan? *Gambar tak boleh yang besar besar. Puasa ok.
credit

Situasi Tiga
 " Aku rasa kakak naqibah aku tu cam hape je. Dalam usrah kemain berdegar-degar. Tapi, kalau jumpe kat memane. Macam tak kenal aku je. Kitorang macam-macam buat untuk tight bond hati ngan akak naqibah. Tapi usrah selalu takde. Jeles kot dengan grup usrah lain. huhu "
Sabar dik sabar. Tahun depan adek jadi naqibah.
Ok gitu? ;ppp
credit gambar

Situasi Empat
" Aku tak pernah ade background agama. Aku rasa osem giler bile bebudak kolej tu citer diorang ikut usrah kat kolej. Teringin weh teringin "
Gulppp.

Bismillah.
Ya Allah. Lapangkanlah bagiku lidahku.
Permudahkanlah setiap urusanku.
Leraikanlah kekakuan pada lidahku.
Moga Moga mereka memahami kata kataku.

Kesedaran atau terdetiknya aku sebagai warga marhaen untuk menukilkan sebahagian daripada apa yang aku rasa dari hati kat sini adalah bila mana aku menyedari ramai 'warga institusi' itu terasa tak mahu nak mengaku yang mereka lepasan kolej. Oh yeah. Analisis demi analisis yang aku lakukan. Pastinya. Aku tidak menyalahkan sesiapa. Tapi. Cuba kita renung sejenak. Kenapa tak rasa nak mengaku budak kolej? pembawaan identiti kitakah? Tak cukup hensem atau cunkah? Err. Yang lebih tepat. Ramai yang mengaku perkara itu terjadi bila mana tak mampu bawak qudwah [baca: contoh ikutan]
Sebelum ke laut yang lebih dalam. HEHE
Pembawaan sistem usrah di bumi itu sememangnya sangat menarik. Namun. Ada beberapa hal yang perlu dibumikan supaya situasi satu, dua, dan tiga itu menjadi hal yang tidak melahirkan kader tarbiyah yang pemalas. Eh? Ehheh. Aku macam menulis khusus untuk pimpinan bumi itu je? Eh? Tak tak. Seyes. Untuk manfaat SEMUA in sha Allah.

Ramaiiiiii yang tak terasa keindahan dan keperluan USRAH bila mana di bumi itu memandangkan usrah itu macam perkara yang dah diprogramkan dan wajib diikuti oleh semua pelajar. Macam nih.
" Alaaaaa. Macam aku sorang je ikut usrah. SEMUA orang wajib pergi kot. Banyak kot homwek aku. Asal? Kau nak siapkan ke weh timah? "
Pembawaan usrah kalau seperti perkara yang diprogramkan. Maka ibaratnya. Yang hadir. Cuma hadir jasad tanpa ruh. Ruh yang tiada dalam berusrah itu buat pengisian jadi HAMBAR. Macam pergi program paksaan je kot.
" Memang aku terpaksa pun. Terpaksa pergi USRAH. Terpaksa jadi NAQIBAH. Cemana boleh pilih aku. Terpaksa weh. Terpaksa. "
Usrah yang penuh dgn mawaddah.
In shaa Allah akan lahir kader tarbiyah yang mengharap balasan redha Allah
^___^
credit gambar


Maka.
Lahirlah istilah. Istilah yang aku pertama kali tahu. Faham dan DENGAR di bumi itu
Keterpaksaan Menuju Keikhlasan
Memula terpaksa. Bila dah lelama ok lah.
" Err. Tapi macam mana dengan mereka yang terpaksa je memanjang?! Tak rasa weh. Tak rasa pape pun "
Gulppp.

Macam ni lah Kiah. Hidayah itu petunjuk. Semua orang yang kat bumi itu ibaratnya semua dah ada hidayah. Tapi berapa berapa je yang punya TAWFEEQdalam hati.'
" Eh. Melampau kau sekarang. Sebut nama muslimin plak. Zina hati ko "
" Tawfeeq dalam erti kata sebenar ialah dorongan untuk kau sambut hidayah yang kau dapat. Contohnya gini. Berapa orang tahu solat itu wajib? Tapi berapa berapa je yang ada dorongan dan semangat nak solat. Dalam yang solat berapa je yang dapat solat awal waktu. Dalam yang dapat awal waktu. Berapa pulak yang dapat jemaah dan dapat rasa khusyuk tu weh"
Eh?
Aku tak dapat pun perkaitan cerita kau. Memula USRAH. Pastu. Paksa paksa bagai. Masuk bab solat. Kau ni membosankan lah!!

Jadi kat sini aku nak buat perkaitan. Usrah-Bumi Itu [merujuk kepada ^__^] -Ikhlas-Hidayah-Taufiq.

Satu:
Masuk ke Kolej Islam [tak yah nak berbumi bumi sangat la kan] satu peluang untuk dapat HIDAYAH. Dapat hidayah in term of terima TARBIYAH. Semua orang akan berlangitkan sistem tarbiyah yang sama. Kalau nak ekstravaganza punya sistem tarbiah, jadi stayers pun boleh. :) Terima tarbiyah. Kena ikut usrah. Takde yang rare lah kat situ. Dapat sahabat yang stok-stok solehah. Makanan melimpah ruah. Eh? Takde kaitan. HAHA

Bila dah kata gitu. Memang semua orang akan terima tarbiyah in term of hidayah. Tapi. Bagaimana dorongan [tawfeeq] untuk kita beramal dengan tarbiyah itu yang tak sama. Dan sebenarnya. USRAH itu pemangkin TAWFEEQ. Kira cam booster itu jadikan seseorang itu beridentitikan muslim sejati yang beridentitikan tarbiyah. Eh? Paham ke tak ni??,

Benda benda yang semua nih sudah pasti akan menyebabkan nilai IKHLAS dalam diri in sha Allah terkeluar sendiri.

Jadinya. Sistem USRAH di Kolej Islam memang menarik dan bagus. Alhamdulillah. Tak salah kat memana pun. Cuma perlestarian keberkesanannya perlu ditingkatkan. Macam nih. Naqibat dan nuqaba' tidak boleh tidak perlu mencari idea kreatif dalam mentarbiyah ahli usrah.
Bagaimana?!

Err. Macam-macam boleh buat.
Antara mahu atau tidak.
Mahu Menuju MAMPU.

Sekian.
Moga Allah redha.


Tika diriku. Ketandusan kata-kata. Kau datang menjelma. Membawa cahaya :')

No comments:

Post a Comment