Followers

Friday, October 4, 2013

Bukan Mencari Kesempurnaan

Bismillah.
Allahumma solii a'la muhammad.

Setelah sekian lama rasanya aku meninggakan dunia blogging ni.
Tergerak saat ini untuk berkongsi rasa apa adanya.

"Dalam hidup ni. Kita sering mencari kepuasan Kesempurnaan. Juga kebahagiaan. Lalu ramailah orang yang meraancang untuk semua itu. Sehingga terlupa apa yang Allah aturkan untuk kita.
Sebenarnya untuk menjawab persoalan yang sering sahaja bermain di benak aku. Begitu begini. Itu ini. Terlalu banyak kenapa dan kenapa.

Contohnya.
"Kenapa lamaaaaaa sangat aku cuti sebelum dapat masuk unibersiti?"
 "Kenapa susaah sangat aku nak tarik keluarga darah aku untuk kenal Allah?"
"Kenapa aku saja yang sering teruji dengan bermacam mehnah dan tribulasi?"
Dan banyak lagi kenapa dan kenapa.
Walaweh. Siapa dalam dunia ni yang cuba menidakkan erti kebahagiaan. Menafikan hakikat jiwa yang mencari bahagia. Siap yang suka gundah gulana bersarang di jiwa? Apa yang aturkan kepada kita itu sebenarnya yang terbaik untuk kita sesuai dengan kemampuan kita sekadar mana untuk melalui dugaan dalam liku-liku kehiduapan.
Seperti mana yang telah Allah nyatakan dalam Surah al-Hadid ayat 22 dan  23.
"Tidak terjadi satu bencana pun pada diri kamu sama ada di langit dan di bumi melainkan dalam pengetahuan Allah. Itu sungguh mudah bagi Alah.
Dalam Surah al Ankabut ayat 2
"Apakah kamu megira kamu beriman sedangkan kamu tidak diuji?"
Jadinya secara mudah kat sini.
Aku nak menyampaikan pada diri aku khususnya. Siapa kita untuk mencari bahagia jika takdir Allah yang baik  untuk kita pun sukar untuk kita redha denganNya.

Bukankah dalam Surah al Baqarah ayat 216:
"Ada perkara yang kamu suka itu tidak baik untuk kamu"
Maka siapa aku sebenarnya.
Siapa kita?

Kita cuma hamba yang masih dalam kejauhan dalam perjalanan menuju redha Tuhan Rabbul Jalil.


Alkisahnya:
Aku sedang membilang hari ini saat ini untuk meninggalkan Malaysia tercinta sebelum bergerk ke bumi Tanah Besar sana. Aku tahu inilah sebaik-baik aturan yang telah Allah aturkan. Bercuti hampir sebelas bulan sesudah SPM. Memegang amanah mengasapkan dapur saban hri buat diisi jemaah keluarga. Allahu. Bukan aku tidak ada pilihan lain selain ini. Aku boleh saja buat pilhan jurusan Arab UIA 5bulan dahulu. Namun, dek doa yang selalu aku titipkan untuk belajar di seberang laut (baca: oversea) Aku gagahi jua terima lamaran mara. Lamaran kau. Moga-moga apa jadinya aku sesudah ini. Sentiasa teriring bersama-sama aku rahmah dan redha Allah.
Bila mana kita mohon kekuatan.
Allah datangkan ujian.
Itu bermakna permohonan kita diterima Allah.

Dengan ujian lah kita dilatih Allah untuk jadi manusia yg lebih taff iman kita. Bagaimana kebergantungan kita kepada Allah? Pengharapan kita kepadaNya. Dan bagaimana kita menerima aturan ALlah untuk kita.

Beza sungguh berbeza manusia yg bermatlamatkan Allah Azza Wajalla dengan manusia yang berkiblatkan dunia!!

:'(

Namun.
Sila yakin dan benar-benar percaya hanya dengan tarbiyah.
Semua ini mampu merubah manusia.

Persoalannya.
Gimana caranya kita bisa meghumbankan manusia yang kita chenta ke dalam gerabak dakwah dan tarbiyah.

INI!!|
Cabaan besar.
Yang teramat besar yang perlu kita fikirkan bersama.

Bukankah dalam firman Tuhan.
Allah menyatakan.
"Sesungguhnya kamu tidak dpat memberi hidayah kepada mereka yang kamu cinta. Dan Allah lah yang memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah lah yang lebih mengetahui"

Ok. Nangis geguling.

Sekian.
Mohon doakan aku.
Mohon iring aku kat KLIA. [Malaysia-Beijing]

Flight 101013
18:10


Moga Allah redha,
:')

  

No comments:

Post a Comment