Followers

Tuesday, October 15, 2013

Ngaji Obersi?!! Beijing Sambut Aku. pfffttt

BFSU: Perjalanan Bermula.

Bismillah.
Segala puji-puji pada Rabbul Izzati kerana Allah lah mengizinkan untuk aku jejak kaki ke Bumi Tanah Besar Beijing. Selawat dan salam pada junjungan Habiburrahman Nabi Muahammad SAW atas perjuangan Baginda SAW kita akhirnya menjadi seorang Muslim.
Allahumma solli a’la muhammmad.

:’)

Yeah.
Sebenarnya baru tiga hari (saat entry ini ditulis) aku berada di Bumi yang doanya Bumi yang penuh dengan keberuntungan waima untuk dunia mahupun akhirat.

Hari 1

Menjadi pelajar tajaan mara sebenarnya  menjadi satu latihan yang cukup osem yang amat untuk melatih aku dan 18 orang batchmates yang lain untul menjadi manusia yang doanya punya hati yang cukup taff.
Yeah. Berkumpul seawall jam 2 petang di KLIA dalam keadaan india sesame batch sendiri. Urusan check-in, masuk gate, bagasi semuanya diuruskan sendirian berhad. Sebenarnya, seawall pendaftaran, visa, medical check-up kot kitorang dilatih untuk bergerak sendiri. Woah. Perjalanan enjadi BFSU-ians ni sebenarnya penuh dengan air mata. Serius tak tipu. Moga-moga air mata yang pernah mengalir deras menemani kami sepanjang menghadapi liku-liku permusafiran di medan ilmu membawa keberuntungan. :’)

Sesampai kami di lapangan terbang tersibuk di dunia yang sumpah besar. Masha Allah!! Disambut oleh para senior setajaan lewat jam 1 pagi. Hmm. Rusa masuk kampung lah kot gayanya. Suhu masa tu memang sejuk yang amat kot.

Ok. Pendekkan cerita.

Nak cakapnya.
Bila mana kita jadi student di permusafiran Tanah Besar, tak salah untuk kita aim tetinggi dengan kondisi obersi. Tapinya, mungkin ujian Allah menduga iman lagi. Ohyeah, memang best dapat 3rd floor kat sini. Alhamdulillah. Senior sumpah baik, osem gila. Diorang sanggup kot tolong kitorang heret beg panjat tangga bagai.

:’)

Cabaran Bermula:

                Jauh daripada kebiasaan. Pabila hari 1st sampai pebelajaran dah mula kot. Tapinya, system pembelajaran kat sini sumpah relaks. Rasa macam sangat disayangi. Bebas formula. Bebas kira-kira. Belajar membaca. Mengira. Belajar bunyi. Macam kembali  ke tadika. Err, ada ke tadika stghesssss??!! Takde pun rasa nak nanges acam belajar SPM yang Sirius hectic gilaaaaaaaaaaa.

Sistem pembelajaran kitorang terbahagi kepada kelas. Satu kelas ada 19 orang. Guru yang mengajar dipanggil laoshi. Err. Laoshi  cakap aku comel. Kehkehkehkeh. K. Tak perlu nak mention sebenarnya. Tapi nak jugak. Abaikan.

Tiba masa nak buat kad pelajar. Slack lah pulak bila gabar passport aku tak cukup. Err, mara tak bagitahu kot nak kena bawak. K, tapi memang salah aku pun. Hmmmm. Orang Cina syak aku orang Iraq kot. Nampak tak di situ. Ada ke Arab tak lawa?? HAHA. K, ni bebetul masalah. Bila mana, senior fasih cakap Cina kat sini even seior 1st year degraa (dorang pu salnya takde basic macam aku jugak kot) Rasa cam berkobar-kobar gilaaaa semangat nak jadi cam dorang. Lagian, tergerak di kalbu nak kembalikan sekurang-kurangnya seorang manusia di Beijing ni kepada fitrah (bac: Islamkan) Mohon doakan aku. Itu target aku.
Sistem dalam kelas. Just imagine cane budak tadika belajar tu system kitorang. Sirius hepi. Masha Allah!!

Dugaan lagi!!

Mas nak buat visa de pejabat kedutaan Cina. Pasport aku hilang kot. Maka femes arh sehari sebab contact habi semorang tak kisah KPM ke senior ke MARA ke tanyakaan passport aku kot-kot dorang terambik ke terjumpa. Memang rasa cam takde muka. Hilang habis tsiqah HAHA. Padahal. ALHAMDULILLAH, akhirnya kawan aku aka sahabat sampai syurga Sha yang pegang. Gila tak nangis masa dia cakap dia yang pegang. Boleh masuk penjara kot kalau silap haribulan takde passport. K. Nangis.
Sepanjang aku kat sini. Aku tak tahu nak cakap ape arh pasal senior BFSU. Sirius gempak gilaaaaaaaaa. Sapa tak terharu kalau makan berates-ratus yuan dorang belanja. Kalau selama ni aku asyik mengagungkan Kolej Isalam kerana ukhwah antara senior n junior. Bila mana aku kat sini, masha Allah. Indahnya kalau berkasih saying kerna Allah. Sapa tak terharu sampai nangis berhingus hidung kalau kau puasa, senior masakkan bagai. Senior bawak gi jalan. Bayarkan teksi. Semua senior. Arghhhh. Asal dorang baik sangat hah? Tapinya, dia macam setandan buah ada yang segar, sedap, masak n ranum. Tapi jangan lah expect keseluruhan tandan tu segar sama je. If you get what I mean. Herher.

Bila mana duduk di perantauan. Rasa sunyi. Rasa sepi . Aku suka jalan sendiri. Boleh rasa bertuhan bila kita rasa ita takde sapa nak kongsi perasaan. Kita ada Allah untuk meluahkan :’)

Mulai mengenali Beijing.
Mulai jatuh cinta pada indahnya Islam di Bumi asing pabila budaya senyum Kolej Islam yang aku cedok n aplikasi buatkan ramaaaaai Orang Cina kat sini suka bertanya “Kenapa awak pakai tudung” Dan aku perlu berusaha sekerasnya mendalami ilmu sastera Cina. Doanya, semoga aku bisa terangkan pada mereka dengan penerangan wahyu. Supaya warga Tanah Beruntung Beijing ini kenal hakikat Islam.
Mulai sedar. Allah tidak campakkan aku ke sini percuma. Allah sedang mengajarkan aku satu perkara. Beijing ramai manusia. Kenapa tidak aku menggunakannya keramaian manusia yang ada itu untuk kembali padaNya. Aku perlu piker cara. Mutabaah amal sedang sakit dengan cacamarba. Aku perlu betulkan semua.
Hoyeahhh.

Dugaan terbesar. Bila mana. Perangai ting tong tak boleh tengok muka bermata sepet sudah tak mampu dikawal. Jalan pandang bawah. Hah. Tengok rijal Cina terinngat manusia di bumi seberang sana. Yeah, hati perlu taff. Taff dengan iman..
Firman Allah.
                “Semua yang bakal terjadi ada di Lauh Mahfuz”
Ar  Ra’du: 39
Belajar mengurus hati sendiri.
Belajar menerima rumet (rakan sebilik) seadanya
Belajar untuk terima hakikat yang hidup ni perjuangan.
Setiap inci dalam hidup kita ialah UJIAN.
Hanya yang beriman bisa jadi mereka yang Berjaya menempuh rintangan.
Teringat ayah bonda di perantauan.
Tapi aku tahu. Dalam setiap detik nadi dan hela nafas. Allah ada bersamaku.

Sekian





No comments:

Post a Comment