Followers

Monday, February 4, 2013

Kerana Akhowat Juga Insan !


بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلى على سيدنا محمد

Menulis. Menterjemah sebuah hakikat. :)
Mungkin ini, entry sambungan daripada In A Relationship ..

Baik.
Tarik nafas. Aku mulakan sebuah cereka kebenaran.

Anda kenal anggota gerabak tarbiyyah yang begitu hamasah (baca: bersemangat) memperjuangkan rantaian dakwah Islamiyyah? Yang sanggup mengorbankan seluruh jasadiah dan ruhiyyah di jalan Allah. Yang sanggup berjuang dalam meletakkan kalimah لا اله الا الله di tempat tertinggi !

Err. Bahasa yang terlalu tinggi. Mungkin.. ;D Tidak sampai imaginasi tahap ini.
Maaf. Sandiwara tamat !

Akhowat yang aku maksudkan ialah:
Pimpinan tertinggi dalam apa-apa organisasi sama ada Badan Dakwah dan Rohani. Mungkin Ketua Pelajar. Dan mungkin juga penggerak usrah tunjang tarbiyyah. Atau sesiapa sahaja yang terlibat dalam gerabak tarbiyyah sama ada: Makcik Cleaner, Pak Cik Posmen, Encik Doktor ataupun Pak Menteri (baca: yang bebas korup.) Yang sanggup berkhidmat dan bermajikan Allah A'zza Wajalla.

Mungkin ini akhowat yang mungkin terbayang dalam fikiran :)

Bila anda mendengar akhowat ini bersuara. Masha Allah. Terpegun. Ternganga ! Hati terasa basah dengan ingatan kepada Allah. Bila akhowat ini berbulatan gembira dengan anda. Bermesra dan bergembira bersama-sama anda. Anda rasakan seperti dialah hamba Allah yang terpilih untuk membawa anda daripada kegelapan kepada cahaya. Oh, bahagia. Tidak terkata. Bila bersama dengan akhawat speseis ini..
Namun tahukah anda?

Di sebalik terserlahnya imej daie beribawa oleh akhowat yang tampak sungguh gagah bermujahadah mentazkiyatun nafs (baca: menyucikan jiwa). Mereka secara hakikat insan biasa ! Sungguh aku tak tipu.
Betul ! Mereka juga tidak maksum. Cuma yang lebihnya mereka. Mereka berjuang menyucikan diri dan menahan diri walau kerap juga mereka teruji. Kadang-kala. Anda rasa mereka (akhowat) sungguh sempurna. Namun hakikat, mereka juga seperti anda. Kan kita dalam satu gerabak tarbiyah. Menuju cinta Allah. ;D

Perjalanan gerabak kita penuh mehnah !
credit



ke mana destinasi gerabak? credit



Anekdot:

# Kisah itu mungkin rekaan. Nama watak juga cuma samaran. Tiada kaitannya dengan siapa-siapa. Sila jangan terasa ;) Sekiranya ada. Itu takdir Allah, Tuhan sekalian alam. Senyum :)

Oh. Buat pertama kalinya. Fauzah terperangkap ke dalam perangkap tarbiyah. Mengena sasaran si pemerangkap.
Dahulunya, Fauzah seorang anak remaja yang hidup dengan penuh indahnya dunia. Seorang anak gadis yang cukup pintar. Err, mungkin genius gelaran yang paling tepat buat Fauzah. Manakan tidak, ketika di sekolah rendah. Pernah dinobat pelajar terbaik UPSR Malaysia. Kembang kempis hidung tatkala diumumkan nama. Diiktiraf TV3. Lebih gah lagi, Fauzah seorang yang punya ketokohan beribawa. Mampu menjadi pemidato bertaraf negara. Namun sayang, hidupnya cuma Muslim pada nama. Fauzah punya cita-cita menjadi ahli korporat negara. Maka, sudah tentu Fauzah mahu ke sekolah aliran elit yang hebat pada nama. SSP, Cyberjaya jadi pilihannya. Masa terus pantas berlari. Allah telah takdirkan. Bahawa Fauzah Faizah binti Izuandi tercampak ke sebuah sekolah agama. Memberontak tidak suka. Hati meronta mahu membawa jiwa yang lara.
"Sekolah Agama ?! Sudah habiskah sekolah di Malaysia :P Aku kata TAK MAHU. TAK MAHULAH" 
Namun, itu semua cuma terluah dalam hati semata-mata. Salah Fauzah juga-tidak mengisi apa-apa borang sekolah elit seusai pengumuman keputusan UPSR. Dek kerana itu, mahu tidak mahu, ke sekolah agama lah dia.

..~~~~~..

Itu kisah lama.
Setelah didoktrin oleh tarbiyah di Tingkatan Dua sebaik mulai menjadi penghuni asrama. Diresapi dengan pelbagai nasihat berbaur dari-hati-ke-hati. Berbulatan gembira. Bertazkiyatun nafs bersama. Semua dilakukan dengan panduan akhowat yang telah masak dengan sistem gerabak tarbiyah di asrama sekolahnya. Bermulalah cerita. Fauzah yang dahulunya pernah juga membabitkan dirinya dalam gejala kapel. Err, tak keterlaluan jika dikatakan. Ikhtilat pada Fauzah tak terjaga. Apa tidaknya. Dating ?! Oh, itu perkara biasa baginya. Berchatting. Ber'calling'..Oh, itu zaman jahiliyah tahap tinggi. Syukur. Tidak sampai ke tahap yang lebih menggusarkan.

Akhirnya.
Cara fikir telah disucibersihkan. Pemikiran Islamiyyah diserap. Digaul. Diperap hingga sebati. Maka, jadilah diri Fauzah yang baru. Berkat sabarnya, akhowat yang men'doktrin' dengan fenomena tarbiyah kelas pertama. Bermula dengan mutabaah amal yang diganda ganda. Fauzah mulai bebas jahiliyah. Watak daie mulai jadi dirinya yang sejati. Oh. Fauzah bebas ! Bebas daripada budaya kapel lagi. Fauzah mulai jadi pemandu gerabak tarbiyah setelah didoktrin dengan berbagai-bagai bentuk tarbiyah. Hingga. Semua yang berada di sekelilingnya terlupa siapa Fauzah dahulunya.

..~~~~..

Kini.
Fauzah di tempat baru. Dunia-batu-kaca. Dunia yang semua manusia baik-baik belaka. Oh. Lupa pula. Fauzah dipindahkan ke tempat yang lebih baik daripada Sekolah Agama setelah tamat Tingkatan Tiga. Fauzah masih Fauzah yang sama. Tiada yang berbeza. Tanpa diminta. Fauzah menjadi akhowat-pemandu gerabak tarbiyah di tempat barunya. Cabaran bermula. Fauzah mula hamasah melunaskan amanah yang bermajikankan Allah 'Azza Wajalla. Satu demi satu mehnah dan tribulasi perlu didepani. Fauzah yang punya soft skill (baca: kemahiran insaniah) kurniaan Allah sering sahaja membawa sahabat-sahabatnya ke dunia tarbiyah dalam pidato berbentuk tazkirah. Meskipun, kata-kata Fauzah tampak sempurna. Amalannya. Perasaannya masih juga cacamarba. Fauzah: seorang akhowat masih belajar dan bermujahadah dengan gelora perasaan dan emosi sebagai insan. Hatinya mula jadi tak keruan bila ada ikhwah yang punya soft skill yang sama sepertinya. Oh, rasa seperti ada perasaan yang tidak kena datang menyapa. Lebih-lebih lagi bila ikhwah itu bersuara di mana-mana pentas utama. Bahaya. Memang bahaya. Sudah sekian lama Fauzah bemujahadah. Tidaklah dia mahu bermain dengan perasaan kerana dunia jahiliyah sudah lama dia tinggalkan. Ditambah dengan usikan sahabat seperjuangan. Dia jadi tidak tertahan. Kerana dia juga insan..

..~~~~..
Maka.
Fahamlah Fauzah kenapa dalam gerabak tarbiyah ada akhowat dan ikhwan yang tersangkut lalu terbinalah baitul muslim. Dunia tarbiyah penuh cabaran. Perlukan mereka yang sefikiran. Sehati dan seperasaan untuk duduk dan membentuk perjuangan.

credit


sempurnakan yang ini sebelum berbaitul muslim
credit

Kerana Akhowat Juga Insan :)

Again: Cereka ini ialah sebuah hakikat yang mungkin rekaan. Sebarang persamaa diharap tiadalah yang menanyakan soalan. Moga ibrah untuk menjadi pedoman.

040213
0104
#jihadmengurusnafsu
fatiniismadi






2 comments:

  1. betul tu..kita hamba yang lemah..penuh kelemahan, kekhilafan..

    ReplyDelete
  2. Teruskan menulis ya ukhti.. :)

    p/s: Jom follow saya di blog.. Mg bermnfaat.. ^_^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete