Followers

Friday, February 1, 2013

Oh. Sungguh tidak terduga !

Selesai segala urusan.   
 (: !!الحمد لله
 Titik.

Allah beri apa yang kita perlu. Bukan. Apa yang kita mahu.
Allah tahu apa yang kita mampu.

Sungguh.
Kadangkala kita rasa seperti kita tak mampu. Tapi, rupa-rupanya memang rezeki di situ.

Anekdot:

Dalam menjayakan misi untuk berprogram. Mentarbiyah diri dan mentazkiyatun nafs. Maka, banyaklah undangan-undangan ke sana ke mari aku cuba penuhi. Mencuba untuk jadi seperti Sultan Muhammad Al Fatih. Yang mahir duniawi. Terbilang ukhrawi. Biar, tidak mampu menjadi persis seperti Muhammad Al Fatih. Biarlah tempias, besarnya jiwa Muhammad Al Fatih mengenai diri ini.

Dalam rangka program yang kedua. Aku bertemu dengan seorang super senior. Err, sejak akhir-akhir ini, suka benar aku berkongsi cerita senior :) #cerita senior satu

Kakak itu bercerita:
Akak masuk KISAS waktu Form 4. Bulan Julai, akak balik SMKAA.
"Kenapa akak balik?"
"Err. Bukan rezeki akak untuk terus kat sana". sambil  tersenyum.
Dipendekkan cerita: Akak tu skor straight A dalam SPM. Zaman tu, memang batch legend lah kat Agama Arau. Berterbangan mereka ke seluruh pelosok bumi Allah. (:
Tapi ditakdirkan, sedang orang lain punya tawaran ke merata-rata IPTA ternama baik dalam atau luar negara. Namun. Allah tahu apa yang hambaNya perlu. Kakak super senior aku tuh ditakdirkan untuk dapat sesuatu yang tidak seperti yang diimpikan. Senang cerita. Kalau UPU tu boleh isi lapan pilihan. sikakakmanis tu dapat pilihan ke-7. Got it?

Penjernihan:
Kadangkala, kita mohon matahari.
Allah bagi kita hujan yang tidak berhenti.

Matahari: 11A+ / Trial SPM yang gempak.
Hujan yang tak berhenti: Kita dapat result teruk. Di sini, Allah uji tahap keimanan kita. Di mana pergantungan kita kepada Allah dan apakah kita masih bersangka baik dengan Allah?

Rupanya, seusai hujan, Allah beri kita pelangi yang indah.

Pelangi: Peluang belajar ke tempat yang lebih baik daripada yang diimpikan. Contohnya. Walaupun waktu trial sangatlah biasa. Tetapi. Tak terduga dengan tawaran biasiswa. Ternyata, rezeki Allah di mana-mana sahaja (:

 Firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
"Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan" (Surah Ali Imran, ayat 109).
mereka sedang mereka cipta model bangunan (:

Insha Allah (:


Sekian.
syukursepenuhhati
:) fatiniismadi
1208
010213

No comments:

Post a Comment