Followers

Wednesday, February 27, 2013

ResultSPM: Aku Takut!!



بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah. Lapangkanlah bagiku lidahku.
Permudahkanlah setiap urusanku.
Leraikanlah kekakuan pada lidahku.
Moga Moga mereka memahami kata kataku.
اللهم صلى على محمد

Dengan nama Allah yang telah menciptakan kita dengan sebaik baik ciptaan.
Apabila angin angin berita keputusan SPM bertiup dengan kencangnya di mana mana. Aku yakin dan bertambah percaya. Jika anda calon SPM[Sijil Paling Mudah]. Maka. Seharusnya. Perkataan cuak menjadi PERASAAN yang menguasai minda.
Aku tidak terlepas daripada itu semua. Maka. Aku tenangkan sukma dan minda dengan sesi koreksi diri. 
Siapa tak mahu. Slip keputusan berderet deret A+. Jujurnya. Aku sangatlah mahu. Perjuangan dua tahun kot. Berlelah lelah memerah keringat. Mama ayah pun berhabisan wang.tenaga.masa demi anak dia [akulah] hantar sekolah jauh jauh. TAKUT TAKUT. dan TAKUT kot! 
Tarik nafas.
Mulakan.
  • Dapat straight A+ untuk apa kau Fatin? 
  • Dapat straight A+ untuk membanggakan diri?
  • Dapat straight A+ untuk menunjuknunjuk yang kau keluaran KISAS kah?
  • Dapat straight A+ untuk kau fly oversea?
  • Dapat straight A+ untuk kau masuk tv?
  • Dan.....[terlalu banyak soalan yang menampar diri]
Allahu| Allahumma solli a'la muhammad|
Usaha dah sepenuh jiwa. 
Doa setiap masa.
Maka.
Boleh tak kau serahkan semua kat Allah. Kau kena lah yakin yang Allah sentiasa ada untuk hamba hambanya. Apa yang kau bakal dapat. Semua tu Allah yang bagi. Cuba kau letakkan pergantungan kau SEPENUHNYA pada Allah!
Apa kau ingat 11A+ tu nikmat saja.
Ujian gak tu. Ujian untuk menilai sekadar mana kita mampu jadi orang yang bersyukur. Takabburkah kita selepas tu? Mutabaah amal kita bagaimana kemudiaannya? Walaweh.11A+ itu gah di mata aku dan manusia. Tapi bukan tiket utama masuk syurga pun ;P Najmil Faiz dahulu pun [Pelajar terbaik Asia] pernah gagal SPM. Tak caya? klik sini :)
Jaga-jaga!!
Bila berdoa. Seharusnya. Kita akan minta nak keputusan cemerlang lagi terbilang bukan? Tapi. Apa kata. Kita doa minta Allah bagi perasaan redha terhadap apa yang kita dapat. Redha tu kunci syukur kot. Nak jadi hamba yang bersyukur macam mana kalau tak redha. Redha tak bermakna tak perlu usaha. Maksudnya, setelah berhabis tenaga berusaha. Redha dengan apa yang dapat. Sebab. Itu semua urusan Allah untuk uji kita..
"Aku tak kisah result aku apa. Tapi mak bapak aku lah pandai. Diorang macam mana?. Tinggi melangit harapan diorang kat aku. Kau ape tahu?!"
Ahha. Ini fenomena biasa. Aku pun selalu ja laluinya. Setiap kali keputusan aku sejak kat Kolej Islam yang jatuh walaupun aku cuba berusaha segigihnya. Aku akan fikir soal mama ayah. Aku nangis kalau result teruk bukan sebab aku frust dengan result aku. Tapi, sebab aku fikir macam mana mama ayah nak terima ini semua. Allahu| Allahumma solli a'la muhammad. Err. Cuba. Kita muhasabah balik. Hati manusia, siapa yang pegang?! Allah lah yang pegang hati hambaNya kesemuanya tanpa ada yang tertinggal. Maka. Doalah moga moga Allahberi mama ayah redha dengan apa yang kita dapat.
Ya Allah..Sekiranya 11A+ itu menjadikan aku dekat dgnMu.
Kurniakanlah 11A+ itu padaku.Jika tidak.Kurniakanlah apa jua keputusan yang menjadikan aku dekat denganMU dan ibu bapaku, guru-guruku dan aku redha dengan keputusan SPMku..Amiiin.



Apabila mama ayah asyik sebut soal keputusan aku. Aku cuak juga.
Untuk itu. Aku print gambar kat atas beserta doanya. Lalu kutampal di muka pintu bilikku.
Maka. Tahulah mama ayah apa yang ada di hatiku.

Dan yang terakhirnya.,
“Sesungguhnya Allāh mencintai orang-orang yang bertawakal.” (QS. Ali ‘Imran: 159).
“Barangsiapa bertawakal kepada Allāh niscaya Dia cukup baginya.” (QS. at-Thalaq: 3).
Tawakal satu ibadah hati paling utama dan akhlak iman paling agung. Seorang ulama menyatakan tawakal ialah percaya kepada Allah dan hanya kepada Dialah kita mengharapkan segala sesuatu, bukan kepada siapa pun. Imam al-Ghazali menyatakan tawakal satu manzilah (keberadaan) bagi orang beriman, bahkan tawakal darjat muqarrabin atau orang yang dekat dengan Allah. 

Ali al Qari pula menyebut tawakal adalah mengetahui dan yakin tidak ada yang mampu berbuat dalam alam ini kecuali atas kehendak Allah. 

Abu Ali Ad-Daqqaq berkata, tawakal itu ada tiga tingkatan. Tawakal itu sendiri, kata Abu Ali Ad-Daqqaq: Berserah diri, kemudian pasrah. Orang bertawakal berasa tenang kerana ada janji daripada Allah, orang berserah diri cukup dengan pengetahuan mengenai Allah dan orang pasrah reda terhadap hikmah Allah. Tawakal adalah permulaan, berserah diri adalah pertengahan dan pasrah adalah penghabisan.
Dan Allah lebih mengetahui daripada seluruh makhluknya tahu.
#memaksimumkan pergantungan hingga infiniti kepada Allah
fatiniismadi
270213
1135

2 comments:

  1. aci je la kalau x pas pun yea?mungkin masuk U baik lagi usaha kita kan?terima kasih..moga Allah redhakan hati kita~ =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Sememangnya. Lepas dah work out sepenuh jiwa dan raga.
      Serah saja pada Allah.
      Jgn pernah sangka buruk lah fatin oii..
      #mogaallahredha :)

      Delete