Followers

Monday, January 7, 2013

Anekdot :)

"Ibuuu..nak buku Boboboi. Adik nak baca!"
"Eh. Kan dah banyak buku kat rumah. Lagipun, adik bukannya pandai baca lagi"
"Nak jugak. Nak jugak. Nak jugak ! Kalau ibu taknak beli kat adik, hari Sabtu nanti adik nak kerja macam kakak tu (sambil jarinya menunjuk ke arah aku yang sedang menyusun stok buku baru). Adik guna duit adik lah ibu"
Dan si ibu itu terus berhenti memilih majalah
Mungkin tak menyangka perkataan seperti itu yang terkeluar petah di bibir anaknya :)
Melihat anaknya. Tersenyum dia (:

Aku juga terpana. Terfikir seribu makna. Anak kecil seusia tiga tahun setengah pada hemat aku, beriya-iya benar untuk punya buku sendiri. Err. yang lebih penting: Si anak kecil mahu punya buku dengan usaha sendiri.

Teringat aku zaman aku muda kanak-kanak dulu. Takdanya nak terfikir cam budak comel tu fikir untuk dapatkan sesuatu. Cuba kita 'flash back' zaman kita seusia dengan anak kecil itu. Mahunya berguling-guling di atas lantai pabila kehendak untuk membeli dan mendapatkan sesuatu tak dipenuhi. Menangis tak belagu menjerit mahukan itu dan ini di pasar raya besar. Sehinggakan ibu kita terpaksa mengikut kemahuan anak yang inginkan apa sahaja. Malu ibu kita punya anak yang suka berguling-guling di lantai pasar raya.
Gayanya bagai rumah tak berlantai pula. Habis lantai pasar raya jadi mangsa !

credit: muqadimah sebelum get ready berguling !







credit


Err..

Korang tak penah buat?
Even, zaman kanak-kanak dulu?
Serius hebat korang !

Begitulah. Anak-anak kecil sudah ada zaman transformer.
Dulu-dulu zaman aku. Mentaliti anak-anak. Maka beruntunglah negara kita.

Terimbas pulak sepotong hadis pada dinding blok A zaman aku sekolah rendah
Hendaklah kamu ajar anak anak kamu untuk satu zaman yang bukan zaman kamu kerana mereka dilahirkan untuk satu zaman yang bukan zaman kamu 

_________________________________________________________________________________

Bercakap soal ZAMAN, PERUBAHAN, TRANSFORMER, REFORMASI dan perkataan perkataan yang sewaktu dengannya.

Seperkara yang buat aku terdiam, ligat memikirkannya apabila ramai orang di sekeliling aku yang 'transform' diri mereka untuk jadi mereka yang benar-benar terima hidayah Allah.

Err. macam mana ya nak dijelaskan?

Macam mana, benarlah hidayah hak milik Allah SWT.
Aku 'observe' ramai (terlalu ramai sebenarnya) yang sebelum ni punya gaya hidup ala ala mat saleh gitu (aku yang over judge sebenarnya (: maaf). Kini, mereka sudah terpusing tepat 360 darjah. Susah sangat nak bayang? Cuba 'imagine'

credit: dia setelah terima hidayah Allah (:


Cenggitu lah mereka mereka dan mereka sekeliling aku mulai berubah. Tiga puluh minit aku bersama mereka. Terasa seperti berada dalam Dewan Ulul Albab mendengar kuliyah Jumaat. Mashaa Allah.
Maka benarlah,

"Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan" (Surah Ali Imran, ayat 109).
 
Hidayah atau petunjuk tu kan hak milik Allah.
Maka.
Berlarilah kita bersama sama menuju Allah
:)

Wallahua'lam
 

No comments:

Post a Comment