Followers

Monday, January 21, 2013

Tiada Arah ?! Maka kembalilah pada Allah :)

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله ثم شكر لله
Puji-pujian yang selayaknya kepada Ilahi Ya Rabbi dan Syukur atas segala nikmat yang masih diberi

Selawat dan salam ke atas kekasihNya Muhammad SAW
اللهم صلى على سيدنا محمد

Hari ini.
Aku bernafas lagi. Berkira-kira mahu ke sekolah tarbiyah pertama. Alhamdulillah. Sampai juga akhirnya. Sekali lagi ditawarkan menjadi kakaksipenunjukjalan (baca: fasilitator) untuk adik-adik Majlis Pimpinan Asrama. Mashaa Allah, tawaran yang tergolek-golek datang menanti. Siapa sangka, rupanya Allah Mahu Tahu segala apa yang aku tak tahu. Setelah berprogram untuk adik-adik muda Tingkatan Satu (Bina Sahsiah dan Fardhu Ain). Sekali lagi, untuk adik-adik tua pimpinan asrama.

Ya. Memang aku hamasah dalam berprogram seperti ini, kerana aku juga dahulunya bekas pelajar asrama yang proses awal-awal aku mula membebaskan diri daripada jahiliyah yang maha dahsyat ketika di asrama.

Kehidupan asrama adalah hidupnya insan dalam jamaah
Banyak kekuatan-kekuatan rahsia tersembunyi di situ.
Aku pernah mengalaminya.
Sungguh, aku percaya dan yakin pada kata-kata Baginda Muhammad SAW
يد الله مع الجماعة
Pertolongan Allah itu dalam jamaah.

_________________________________________________________________________________

Setelah begitu banyak mehnah dan tribulasi yang dilalui. Akhirnya, inilah hikmah yang aku temui. Kenapa Allah letakkan aku bukan di Darul Quran, Kuala Kubu Bharu untuk Pensijilan. Memang, tempat itu menjadi dambaan aku pun. Serius, tak tipu!

Darul Quran. Temmpat aku ditemu duga duludulu :)

Tapi, Allah berikan aku terlalu banyak rezeki yang lebih baik aku kira dalam keadaan sekarang. Allah izinkan aku untuk bekerja di-dunia-penuh-buku. Berprogram menjulang tarbiyah Islamiyah. Mengasah communication and leadership skills yang memang cukup indah untuk diterjemah. Allah beri aku peluanhg untuk bergerak dalam jamaah dakwah yang berjuang menghidupkan tarbiyah dan biah solihah di bumi Tarbiah Agama Arau. 

Ya, mulanya. Memang perit untuk menerima hakikat, jalan dakwah tidak mudah.
Tetapi bila memujuk diri dengan janji-janji Ilahi Ya Rabbi. Masha Allah.
Ali Imran ayat 110: Kamu adalah umat yang terbaik dikeluarkan bagi manusia, dengan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar, dan kamu percayai Allah. Sekiranya ahli Kitab percaya, tentulah itu yang lebih baik bagi mereka; antara mereka orang-.orang mukmin, tetapi kebanyakan mereka adalah orang-orang fasiq.

Dan bila mana. Anda dan aku meyakini bahawa kita punya iman di hati. Maka ini berita gembira untuk anda:

"Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim).
:) 
_________________________________________________________________________________

Er, semalam aku pergi hantar ahli keluarga aku balik UIA
(Yang dah baca entry terdahulu: Kakak yang aku cerita ambil Arabic International Comm.Alaa yang dah influence aku tu lah.:P)

Bercerita bab keluarga, manakan sama dengan keluarga aqidah.
Sebelum lebih panjang. Aku jelaskan.

Keluarga Darah:
Family korang lah yang kalau buat DNA test inshaa Allah sama. Err, dengan syarat, tak tertukar time kat hospital dulu lah..;D

Keluarga Aqidah:
Semua kita adalah bersaudara. 
Bukti yang paling nyata:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ }الحجرات10
 Sesungguhnya mukmin itu bersaudara.


_________________________________________________________________________________

Menjadi aktivis program ni, andai tidak punya lesen penuh (seperti aku) maka sukarlah untuk bermobiliti ke sana ke mari. Mengharapkan ihsan keluarga darah untuk bermobiliti. Sudah pasti, mereka rasa terbeban dengan itu dan ini.

Maka. Inshaa Allah, bila dah berlesen penuh nanti. Aku bertekad untuk lebih menginfakkan seluruh masa senggangku untuk jalan tarbiyah ini.

MogaAllahRedha.
Kbai ;)
Wallahua'lam
 

No comments:

Post a Comment