Followers

Monday, January 21, 2013

UIA: Universiti Islam Antarabangsa

Tajuk:
Bauan Usrah Seharum Tarbiyah

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله ثم شكر لله

Err. mungkin tajuk nih betul betul kontroversi. Dan. Mungkin korang (yang mengenali) aku akan bermonolog sendiri. "Eh dia nih. Kejap nak ke sini. Kejap nak ke sana. Tak tetap pendirian langsung !"

Eh, korang tak cakap cam tu pun kan. Aku yang perasan sorang sorang. Ahha :D
_________________________________________________________________________________

Baru-baru nih. lanjutan daripada berprogram dengan alumni SMKAA tiga hari dua malam.
Perkenalan singkat dan pertemuan yang menghimpunkan batch SPM 2011 dan aku batch 2012, rupanya tak terhenti di situ sahaja.

Senang cerita. Aku dah terbau bauan usrah pada sorang ukht. Alaa, ukht yang asyik aku cerita kat sini, sejak aku jatuh hati pada course dia sebelum ni :)

>RASULULLAH CONTOH IKUTAN TERBAIK<
"Lestarikan kecintaan kita kepada Rasulullah, banyakkan berselawat dan ikut sunnah Baginda
Salam sahabat yang dirindui..
Apa habaq iman
Jom teruskan Al Mathurat pagi dan petang. Solat jemaah setiap waktu. Qiyamullail. Hadiri kuliah kuliah agama di tempat masing masing.
Manfaatkan cuti antum sebaiknya.
LA TAHZAN . INNALLAHA MAA'NA 
Itulah mesej yang berbau usrah seharum tarbiyah yang aku terima daripada ukht UIA tuh.
Jadi maksudnya, dekat UIA tu ada usrah (baca: tunjang tarbiyah) yang sangat menarik pada hemat aku setelah aku korek rahsia usrah dekat UIA.

Err, dekat sana pun ada Ma'thurat pagi dan petang lah. Jangan nak perasan kat tempat kau je bace Ma'thurat, pandai..:D Manusia yang ditarbiyah daripada usrah nih biasanya, bau-bau tarbiyah melekat kot kat dia. Kalau korang penah join usrah, yang korang rasa korang menerima tarbiyah daripadanya, for sure lah korang faham kan?

#Blog nih memang bahan bacaan dia berat sangat kah? ~..SOALAN

_________________________________________________________________________________

Aku mudahkan lah. Korang kenal Wardina Safiyyah? Irma Hasmie?
Sejak bila aku minat dia haa?

Macam suka pulak gambar nih :P

Mereka itu rupanya model terbaik untuk aku katakan. Menerima tarbiyah daripada usrah yang menjadi 'turning point' untuk mereka berubah identiti seperti sekarang. Hidayah tu hak milik Allah. Allah berhak nak beri pada siapa siapa yang Dia telah takdirkan. Jadi yang rasa diri tu dalam limpahan rahmah dan hidayah Allah. maka berdoalah moga moga hidayah itu kekal milik kita hingga hujung nyawa (Jangan baca: Setia Hujung Nyawa..Ahha)

_________________________________________________________________________________

Berbalik kepada cerita asal:

Pernah tak anda terbau bauan tarbiyah yang begitu kuat kepada mana mana kenalan anda?
Aku, serius pernah!
Orang yang dah terlekat bau-bau usrah seharum tarbiyah ni, semestinya perkataan dan perbuatannya penuh hikmah yang sangat mententeramkan anda bukan?

Melihatkan speseis manusia yang berbau seperti itu menyebabkan anda rasa dekat dengan Allah.
Jika Kau Rebah
Jika Kau Kalah
Jangan Jangan Kita Lupa Ujian Lumrahnya Dunia
Err. ni kes menaip sambil melayan radio :D

Berbalik: Manusia daripada speseis itu biasanya membuatkan anda rasa seperti terlalu disayangi. Sebabnya, mereka selalu sahaja mengingatkan anda bila terlupa. Menyediakan bahu di saat anda perlukan pautan. Mengajak anda berlari pantas di saat AJK Jawatankuasa Solat Awal berdiri di muka pintu musolla untuk mengambil nama dan...Err. Mungkin mengejutkan anda subuh walaupun anda terlalu liat untuk bangun.

Sekian.
Nak berhenti sampai di sini sahaja.

Err, tajuk bukan untuk tujuan promosi.
Kbai
Wallahua'lam.
:)










No comments:

Post a Comment