Followers

Friday, January 18, 2013

Nak Kurus. titik!

"I'm sorry miss. May I know, do you have any halal certificate for your shop"
"Oh, wait miss."
Tak lama kemudian.
"Our business is a really new business. We've applied the certificate and it is in progress. But don't worry miss our product is pork free", muncul seorang mamat ala-ala Korea (aku rasa anak tauke kedai tu). Dengan muka cuak tapi macam cuba buat buat cool
"Alcohol free?", aku membalas tegas.
"Yes, of course" 
Kisah bermula.
Ketika bermulanya masa rehat hari aku bekerja semalam.
Berjalan-jalan aku melewati Kota Cina di Kangar (bukan bandar DiRaja.)

Aku singgah di sebuah kedai yang baru dibuka.



Biasalah. Setelah dua tahun tidak bermanja manja di negeri sendiri. Jakun pulak tengok kedai baru. Masa rehat pun sangat panjang. Er, satu jam sahaja sebenarnya. (:

Dipendekkan cerita. Aku singgah dan order Fresh Milk Chocolate Latte kat situ. Mahal tak mahal. Lebih kurang RM 6.00 juga lah yang terbang. Dah kena tunggu lama. Tapi servis kat situ memang tersangatlah tip top ! Dengan kedai baru lagi, sapa tak teruja. Dahlah, jarang sangat kat negeri sebesar Perlis ni ada macam tu. 

Sambil tunggu, aku habiskan Novel terbaru Ramlee Awang Murshid. 
Tiba-tiba. Terlintas di kepala. Mana lah dia sijil halal kedai nih. Order dah order dah. Duit pun dah terbang. Terus aku bertanya kepada amoi kat kaunter. Mulanya, nak tanya dekat pekerja Melayu yang ada. Tapi ntah macam mana, amoi anak tauke tu juga yang jadi mangsa.

Aku fikir kedai tu memang dah ada sijil halal. Jadi, pertanyaan aku sekadar untuk meyakinkan aku untuk minum benda alah tu ja. Tapi lain pulak yang jadi.



Cuak anak tauke tuh. Yalah, dengan bahasa Inggeris aku yang berterabur selama nih, tetiba ja ada kekuatan untuk tanya macam tu. Alhamdulillah, dah ada keyakinan untuk speaking walaupun 'not good enough'. Serius, selama ni tak pernah aku berani untuk berbahasa Inggeris dengan sesiapa walau di mana mana jua.

Sambung:
"You're from which organisation miss", anak tauke itu membalas jawapan aku.
"Err. I'm from PERKIM stand for Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia", ahha, terpaksa menipu. Terkeluar PERKIM sebab pejabat Perkim tuh letaknya selang dua buah daripada tempat aku bekerja. Ahha.
Bertambah cuak dia. Padahal aku takda pun tunjuk kad identiti ke apa.
"So for the sake of your business. I suggest you to show the customers the halal certificate"
"Thanks miss for the suggestion. Yes. I'll try my best for that'.
Then,apa yang jadi ialah:

Oh. Terkejut aku. Ahha. Sentap weh. Sambut ke tidak. Alhamdulillah, sisa sisa iman dan tarbiyah ada terlekat di hati. Senyum. Ambil minuman yang aku order dan blah..

Tapi, bukan itu persoalannya.
Yang aku nak bangkitkan. Ramai customers kedai tuh Muslim dan kedai tu pula tiada sijil haram.

Kalau yakin. It's alright. Teruskan. Kalau tak yakin. It's not alright. Takyah lah singgah.
Aku hari tuh, serius syubhah.

SYUBHAH
Dalam satu hadis sohih:
Rasulullah membuat perumpamaan perkara yang syubhah ibarat kambing yang dibiar meragut rumput di dua padang yang berbeza tanpa ada pemisah. 
Jadi, memang ada kemungkinan lah kan, kambing tu akan meragut rumput di padang yang bukan milik tuan dia. See ! Kalau dah syubhah tu, untuk menjaga kesucian hati, rohani dan iman. Lebih baik tinggalkan.

Dan, Fresh milk chocolate latte yang aku order tu masih tersimpan di peti ais tempat kerja tanpa ada yang mengusiknya.

Err. Tajuk entry tak ada kena mengena dengan cerita. Kbai.
Wallahua'lam..(;










3 comments:

  1. erm...huda setuju sangat dgn ukhti...sekarang kedai2 yg jual air2 tu x show off diorg punya halal certificate....tapi mcm cool blog pun rsa xde...tp bila fikir2 blik...heliza dia pny ikon...mesti dia (heliza) berfikir dly b4 jd ikon kan....

    ReplyDelete
  2. itulah . selama nih. xpenah terfikir pun.. secara tiba tiba saja Allah gerakkan hatu :)

    ReplyDelete
  3. tajuk yg mnarik . ngee~ :3

    -FR-

    ReplyDelete