Followers

Monday, January 7, 2013

Insaf Sama Sama (:

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Syukur padaNya kerana masih lagi aku punya ruang untuk berkongsi sama-sama
Selawat dan salam ke atas junjungan besar kekasih Allah محمد صلى الله عليه وسلم   kerana kita Alhamdulillah seorang muslim dan mukmin.

Setelah sekian lama. (serius lama) tak berkumpul rapat rapat lutut untuk tazkirah Asar via Kolej Kampung Jawa. 

Jom layan kisah untuk membuatkan hati bertambah basah dengan zikrullah :)

Kisah Orang Bertakwa


Kisah Pertama :

Abdullah bin Dinar menceritakan: “Suatu hari aku pergi ke Mekah dengan Umar al-Khattab. Dalam perjalanan kami kehabisan bekalan makanan, lalu bertemu dengan seorang pemuda pengembala kambing. Umar meminta kepada pemuda itu agar dijualkan seorang kambing kepada kami. Pemuda itu memberitahu dia hanyalah seorang hamba yang ditugaskan memelihara kambing tersebut, tidak berhak untuk menjualnya.

Umar mengujinya dengan berkata: “Kamu beritahulah kambing kamu telah dibaham serigala.” Jawab pemuda itu: “Allah melihat perbuatan saya.” Umar menangis mendengar jawapan pemuda pengembala kambing tersebut yang takut kepada Allah. Dia tidak sanggup melanggar larangan Allah dengan menjual kambing yang bukan miliknya, walaupun ditawarkan dengan ganjaran dunia di saat dia sangat memerlukannya. Akhirnya pemuda itu dibeli lalu dibebaskan oleh Umar al-Khattab.”

Kisah Kedua :

Kisah seorang ibu dengan anak gadisnya penjual susu. Ibunya mahu mencampurkan air ke dalam susu agar mereka mendapat keuntungan yang lebih. Si ibu menyebut bahawa tiada siapa yang tahu perbuatan mereka termasuk khalifah Umar. Jawab si anak gadis: “Walaupun Umar tidak nampak, tetapi tuhan Umar nampak perbuatan kita.” Anak gadis ini tidak mahu mengambil jalan mudah mengaut keuntungan dengan melakukan penipuan. Walaupun tiada siapa yang melihat perbuatannya, tetapi keyakinan kepada Allah telah mencegahnya daripada perbuatan dosa.

Kedua-dua kisah di zaman Saidina Umar ini memberikan gambaran pemuda dan pemudi yang beriman dan bertakwa yang telah berjaya dilahirkan pada zaman baginda. 

Mereka memiliki peribadi, akhlak dan keimanan yang tinggi. Bagaimana pula dengan generasi muda-mudi di zaman kita sekarang?

#Pipit sedang transform jadi helang.:)

MakaBerlarilahAku Dengan Kudrat Yang Ada Sekencangnya Menuju Allah.

Err. Ma'thurat apa cter?

Ehhe :D ketawaserius
Yang Berkata KadangKala Lebih Dahsyat Fi'il Daripada Yang Menerima
Wallahua'lam.

1 comment:

  1. dijualkan seorang kambing kepada kami ? fatin ?

    p/s: smiley kau sma ngan aq lahh . hoho .

    -FR-

    ReplyDelete